Opiskelijan puhe peruskiven muurauksen yhteydessä

Arvoisat kuulijat

Aikamme suurmiehen, Matti Nykäsen sanoin haluan aloittaa Lempäälän lukion puheenvuoron toteamalla että huominen on aina tulevaisuutta. Kaksi kulunutta vuotta vanhassa kouluympäristössä kanavan kyljessä ovat osoittaneet tarpeen tälle hankkeelle, jonka nimissä olemme tänne tänään kokoontuneet. Ei siksi, että vanha koulurakennus olisi jotenkin viallinen tai vääränlainen, vaan siksi, että lukio-opiskelun kehitys vaatii myös ympäristön kehittymistä. Opiskelu ei enää ole yksioikoisesti kuuntelemisen ja lukemisen summa. Vanhoja kaavoja on vähitellen kasvavissa määrin rikkonut kokemusperäinen tapa sisäistää uusia asioita ja nähdä maailmaa. Lempäälän lukio on pyrkinyt jo pitkään edistämään opiskelun monipuolisuutta arkityöskentelyn lisäksi erilaisten hankkeiden muodossa. Koulun opiskeluajaksi tarjoamien läppärien on esimerkiksi todettu nostavan arvosanoja lukiossamme. Mahdollisuuksia kehittää opiskelua ei ole kuitenkaan nykyisessä ympäristössä rajattomasti. Uuden Virta-kampuksen valmistuminen antaa avaimet meille lukiolaisille. Kehittyminen ja kehittäminen on nyt ainoastaan meistä kiinni.

Nopean lukiolaisgallupin jälkeen voidaan uuden kampuksen viehätysvoiman todeta nojaavan paljolti sijaintiin. Ahtialanjärven luonnonkaunis ympäristö on opiskeluympäristönä ainutlaatuinen ja jäljittelemätön. Alueen edut eivät rajoitu vain viihtyisyyteen, vaan ulottuvat myös käytäntöön. Jo pelkkä tieto kampuksen valmistumisesta on saanut meidät toimimaan. Viime lukukaudella lukiomme katolle nousi sääasema, joka on määrä siirtää uudelle sijainnille Virtaan sen valmistuessa. Ahtialanjärveen on myös määrä laittaa internetlautta, joka mittaa reaaliaikaisesti järven tilaa. Havaintoasemat syöttävät automaattisesti tietoa globaaliin verkkoon. Sen lisäksi olemme mukana Al Goren perustamassa Globe-hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää ja tukea ympäristön tutkimusta ja luonnon prosessien ymmärtämistä. Mikä tärkeintä, nämä hankkeet eivät kuulu vain muutamalle vastuuhenkilölle, vaan koko opiskelijakunnalle.

Uudenlaisen tilanteen Lempäälän lukiolle luo myös siirtyminen saman katon alle ammattikoulu Tredun kanssa. Siteeraten jo toistamiseen aina ajankohtaista kansallisfilosofiamme Matti Nykästä, jokainen tsäänssi on mahdollisuus. Me lukiona näemme yhteistyössä tilaisuuden yhdistää ammatillinen kokeilu ja työskentely entistä kiinteämmäksi osaksi arkeamme ja opiskeluamme. Vaikka linjamme ammattikoulun kanssa eroavatkin, tulee meidän toimia aina kun vain mahdollista yhtenä kouluna. Ei Lempäälän lukiona, ei Treduna, vaan Virtana.

Meidän visiossamme Virta tulee olemaan ennenkaikkea edelläkävijä. Tulevat olosuhteet suorastaan velvoittavat meidät siihen asemaan. Siihen meitä ei pakota OAJ, opetusministeriö, eikä edes abien silmissä pahamaineinen ylioppilastutkintolautakunta. Se velvollisuudentunne lähtee meistä itsestämme. Tokihan Mercedeksen insinöörinkin on helpompi rakentaa toimiva auto Mercedeksen osista kuin Toyotan insinöörin Toyotan osista. Uuden luomiseen ja suunnan näyttämiseen olemme saamassa ihanneolosuhteet.

Jos kaikki edellä mainitsemani tiivistettäisiin yhdeksi lauseeksi, kuuluisi se näin: Lempäälän lukio kokee uuden kampuksen ennennäkemättömänä mahdollisuutena, ja tästä mahdollisuudesta saamme sekä haluamme kiittää erityisesti Lempäälän kuntaa. Tämän hankkeen lopputulema ei tule olemaan fifty-sixty.

Anton Asikainen 9.9.2016