Valitse sivu

Sään ja ilmaston­mukainen pukeutuminen

tammi 25, 2020

Kuva: Maija Maskuniitty

Joulukuu on hyvä aika viimeistään aloittaa kerrospukeutuminen. On maassa lunta tai ei, saattaa ilma olla jo talvisen kirpeä ja pakkanen pureva. Tunnetusti tuulenvire saa ulkolämpötilan tuntumaan vielä todellista kylmemmältä. Sisälläkään ei aina liene kovin lämmin, joten on aika kaivaa kaapista villapaita ja lämmittävät kerrastot.

Koulumatkalla ja koulussa lämpötilaan ei voi vaikuttaa. Mikäli sää on hyytävä, eivätkä opettajat hyväksy takkien ja pipojen pitämistä luokassa, kannattaa pukeutua tarkoituksella lämpimämmin kuin aikaisemmin. Ulkona pelkät (reikäiset) farkut eivät paljon lämmitä. Myös pipon, hanskojen ja kaulaliinan lisäämistä asustukseen kannattaa harkita.

Paitsi että talvi on oivaa aikaa pukeutua mukaviin villapaitoihin, voi silloin myös ottaa huomioon ekologisuuden. Onneksi se on helppoa: Huoneen lämpötilaa ei tarvitse nostaa, jos pukeutuu villasukkiin ja lämpimiin vaatteisiin. Miksei kääriytyisi vilttiin takkatulen ääreen höyryävä kaakaokuppi kädessä silloin, kun siihen on vuodenajan puolesta täydelliset edellytykset? Järkevällä pukeutumisella välttää turhan palelemisen, mutta voi myös helposti tehdä ympäristöystävällisempiä ratkaisuja. Älä siis turhaan tuhlaa energiaa, vaan huomioi pukeutumisellasi itsesi – ja ympäristösi.

Hanna-Tuulia Haavisto