Valitse sivu

Virta-kampuksen ravintolan Ihmenaiset

touko 25, 2022

Virta-kampuksen ihmisyhteisö on iso. Parhaimmillaan saman katon alla on yli 800 ihmistä, eikä mitä tahansa ihmisiä vaan nälkäisiä kasvavia nuoria. Näin sanottuna keittiöväen tehtävä on sanalla sanoen haastava. Mutta jotta homma olisi varsinainen Mission Impossible, keittiöväellä on ollut muitakin tavoitteita kuin väen ruokkiminen: pyrkiä tarjoamaan lisää kasvispitoista ruokaa ja samalla vähentää hävikkiruoan määrä minimiin.

Virta-kampuksen ISS Keittiön esihenkilö Taina Herityllä (vas.) ja kokki Tytti Poikolalla (oik.) on pitkä kokemus hotelli- ja ravintola-alalta. Iida Laakkosella on lisäksi monenlaista eksoottista koulutusta esimerkiksi opas- ja safarialalta, sekä oma luonnonkosmetiikkayritys Havukanto.

Koululounaasta sanotaan usein, että sillä rahalla ei loihdita ihmeitä. Te kuitenkin teette niitä joka päivä. Miten se on käytännössä mahdollista?

Me olemme oma yksikkömme eli meidän ei tarvitse huomioida muita kouluja. Siksi pystymme reagoimaan muutoksiin nopeasti. Täytyy lähettää kiitoksia myös yläkertaan ISS Keittiön esihenkilöllemme Sanna Nummelalle. Hän antaa meidän huseerata vapaasti.

Pystymme hyödyntämään kausituotteita tehokkaasti. Käytämme myös monipuolisesti tuoreita kasviksia ja välillä kokeilemme asiakkaillamme vähän erikoisempiakin vaihtoehtoja. Tästä toimii esimerkkinä kuivatettu merilevä, jonka teemme itse. Se on jo vakiinnuttanut paikkansa lounaspöytämme leipälinjastolla.

Haluamme tarjota sitä ruokaa mitä asiakkaat haluavat syödä. Käytämme oikeita valmistusmenetelmiä ja maustamme sopivasti ja monipuolisesti. Toki ravintolataustamme myös näkyy. Pyrimme kasaamaan buffan niin että värit ja erilaiset rakenteet  tuovat vaihtelua ja lisäävät mielenkiintoa, meillä on onneksi myös mukavasti erilaisia astioita ilmettä luomaan. Salin viihtyvyys on meille myös tärkeä asia.

Meistä on hienoa että nuoret uskaltavat ja haluavat maistaa myös kasvisruokaa. Se lisää meidänkin motivaatiotamme suunnitteluun ja toteutukseen. Haluamme luoda lounastauosta rentouttavan ja nautinnollisen hetken. Ilmastoasiat ovat meille henkilökohtaisesti ja organisaatiollemme tärkeitä, joten laadukas ja monipuolinen kasvisruoka on itsestäänselvyys.

Kuinka paljon syömäkelpoista ruokaa te joudutte pistämään biojätteeseen? Osaatteko antaa vinkkejä, miten sen määrää voidaan käytännössä vähentää?

Meillä ei juurikaan mene ruokaa roskiin. Haasteellisinta on päivittäin vaihtelevat asiakasmäärät. Hyödynnämme kaiken ylijäämäruuan minkä säädökset sallivat. Käytämme esimerkiksi jopa säilykkeiden liemet. Pyrimme tehokkaaseen ruokalistasuunnitteluun ja koska olemme oma yksikkö, reagoiminen on helpompaa. Tuoreiden raaka-aineiden käyttö vähentää hävikkiä.

Meillähän on täällä Virta-kampuksella myös hävikkiruoka-whatsappryhmä, jonka avulla voimme tiedottaa halukkaita, että lounaalta jäi ruokaa yli, tulkaahan hakemaan.

Ehkä se olennainen juttu on, että yrittää palvella asiakkaita niin hyvin kuin mahdollista. Mutta ei kannata yrittää muuttaa asioita liian nopeasti. Kasvisruokaa ei lähtökohtaisesti vastusteta, mutta siitä saadaan maistuvampaa oikeilla mausteilla.

… ja sama savulohiversiona. S´il vous plait!

Kuvat: Laura Mäkimattila ja Ronja Pekola