Valitse sivu

Lempäälän Tredun itsetehdyt mutta ekologisesti valmistetut kangasmaskit!

joulu 9, 2020

Koronapandemian vaikutuksien myötä myös Lempäälän Tredussa on alettu valmistamaan kangasmaskeja niin Lempäälän lukion henkilökunnalle kuin myös oppilaille. Lempäälän Tredun sisustustekstiilien opettajan Arja-Leena Raikusen mukaan ajatus kangasmaskien teosta syntyi jo elokuussa, jolloin maskien käyttö alkoi näkymään isommassa osassa katukuvaa, kuten julkisissa liikennevälineissä. Tredu ryhtyi heti toimeen jo ennen maskisuositusta, jotta maskit olisivat valmiita käytettäviksi mahdollisen suosituksen/määräyksen astuessa voimaan. Kangasmaskien ideointi alkoi maskin mallin etsimisellä ja siihen saatiin ideoita Pinterest-kuvien jakopalvelusta.

Koulun alussa jokainen oppilas teetti itselleen kymmenen (10) maskia, mikä on ollut hyvää harjoitusta erityisesti ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Maskeja tehtiin välitöinä, mutta myös vapaa-ajalla perheenjäsenille. Yhden kangasmaskin hinta on 6 euroa, joka koskee henkilökuntaa, mutta kampuksen oppilaille on voitu tarvittaessa antaa maskeja maksutta.

Maskeja valmistetaan teollisuusompelukoneilla ja niitä varten kankaat ovat ostettu tukulta, mutta oppilaat tekevät itse omat maskinsa kierrätyskankaista. Materiaali on sataprosenttista puuvillaa, joka on kestävää materiaalia ja jota pystyy desinfioimaan helposti. Maskin mukana tulevat ohjeet, joissa on lueteltu muun muassa maskin käyttö- ja pesuohjeet.

Raikusen oppilaiden joukossa on ollut sellaisia, jotka ovat olleet mukana maskien teossa aktiivisesti työpaikalla tapahtuvan oppimisen jakson aikana. Arvostamme tällaista vaivannäköä ja ahkeruutta muiden ihmisten hyvinvoinnin takaamiseksi. Näinä aikoina on erittäin tärkeää muistaa pysyä terveenä pesemällä käsiä sekä käyttää maskia sellaisilla alueilla, missä turvavälien pitäminen ei ole mahdollista. Hyvä Lempäälän Tredu!

Teksti: Esteriina Vilppula ja Noora Pirttiluoto