MAB5-kurssi tutkii lukiolaisen #työelämää

Lyhyen matematiikan tilastokurssilla tehdään tänä vuonna ihan oikeita (toki pienimuotoisia) tilastollisia tutkimuksia. Aiheena ovat nyt luonnollisesti työelämä ja erityisesti lukiolaiset työelämässä. Aiomme selvittää seuraavan tyyppisiä kysymyksiä:

• paljonko lukiolaiset ansaitsevat kesätöissä ja lukukausien aikana ilta- ja viikonlopputöissä,
  • millaisia työtehtäviä on tarjolla ja
  • onko lukiolaisten kohdalla eroa naisten ja miesten palkoissa.

Oppilaat tekevät itse tutkimussuunnitelmat, miettivät käytettävät mittarit, koodaavat kyselyn verkkoon, jakavat sitä sosiaalisessa mediassa ja analysoivat tulokset. Samalla opitaan työelämässä tarpeellisia tiimi- ja vuorovaikutustaitoja, sosiaalisen median hyödyntämistä, teknologiataitoja ja ongelmanratkaisua.

Kurssin ensimmäisellä oppitunnilla perehdyttiin pikaisesti tilastollisen tutkimuksen perusteisiin ja saman tien aloitettiin omien tutkimusprojektien suunnittelu. Oppilaat innostuivat silminnähden asiasta, vaikka takana oli raskas toinen jakso koeviikkoineen. Nuorissa on edelleen potkua! On tärkeää tehdä asioita välillä ihan ”oikeasti”, eikä vain harjoitella rutiineja.

Kun kyselyt ovat valmiit, laitamme ne tänne jakoon. Näytille tulevat myös oppilaiden tekemät lopulliset tilastolliset analyysit.