Julkkiksia Lelussa

Nordean Lempäälän pankkikonttorin johtaja Anita Näsärö kävi yhteiskuntaopin tunnillamme keskiviikkona, valistamassa meitä pankkiasioissa. Oman tyttärensä kavereille Anitalla ei ollut lupaa paasata pankkiasioista, mutta meille hän jakoi tietoa sitten senkin edestä.

Aluksi Anita kertoi itsestään, ihmisenä ja esimiehenä. Hän vertasi esimiestä valmentajaan ja alaisia joukkuepelaajiin. Sekä valmentajia, että pelaajia on erilaisia, mutta kaikkia tarvitaan. Esimiehen haaste onkin se, että hänen täytyy osata sijoittaa oikeat pelaajat oikeille pelipaikoille. Käytännössä täytyy osata antaa eri työntekijöille erilaisia hommia ja tehtäviä, sekä oikean määrän vastuuta. Tämä onnistuu vain, jos tuntee työntekijänsä hyvin.

Myös esimiehiä on erilaisia, Anita toi esiin neljä erilaista ”esimiesmallia” ja totesi jälleen, että kaikki ovat tarpeellisia. Anita kertoi, että johtajuus on ihmisessä itsessään: siihen täytyy olla halua ja paloa. Esimiehen täytyy välittää alaisistaan, aivan kuin valmentajan pelaajistaan. Esimies ei voi koskaan täysin onnistua yksin – esimies onnistuu vain, jos työntekijäkin onnistuu. Anita kertoi olevansa erityisen ylpeä (sekä alaisistaan, että itsestään), jos joku työntekijöistä saa uraansa edistävän työtarjouksen. Johtamista voi kuitenkin hänen mielestään myös opetella ja siinä voi aina kehittää itseään. Anita kertoi lisäksi hulluttelevansa ja nauravansa paljon – myös töissä. Hän kieltäytyi uskomasta siihen stereotypiaan, että esimiehen täytyisi olla tylsä. Vaikeitakin asioita täytyy esimiehen työssä toki sanoa, mutta nekin voi tuoda ilmi positiivisesti ja hymy huulilla. Ja valloittavahan Anitan hymy olikin!

Esittelyn jälkeen siirryttiin tositoimiin. Aluksi Anita ja Jamo keskustelivat siitä, kuinka paljon pankkiala on muuttunut viime vuosikymmeninä. Moni asia on sähköistynyt, ja verkkopankki on lähes syrjäyttänyt ns. ”perinteisen pankkiasioinnin”. Anita ennusti myös, että pankkiala tulee jatkossakin muuttumaan hirveästi. Hän ei kuitenkaan uskonut työpaikkojen olevan vaarassa: ”Tarvitaanhan siellä nettipankissakin virkailijoita”. Tämän jälkeen siirryttiin puhumaan koroista ja osakkeista. Meitä valistettiin näiden kahden eroavaisuudesta; osakkeissa on suurempi riski kuin koroissa, mutta myös suuremmat voittomahdollisuudet. Anita tutustutti meidät osakkeiden kiehtovaan maailman, ja jakoi ”Hot tip: sit”. Hän suositteli ostamaan osakkeita niiden laskukaudella, mutta totesi tämän tarvitsevan hyvää pelisilmää ja kokemusta. Eniten hän peräänkuulutti osakkeiden hajauttamista, koska silloin osakemarkkinoiden riski vähenee. ”Osakkeet vaativat paljon tietoa, kärsivällisyyttä ja vähän onneakin”, oli Anitan yhteenveto aiheesta.

Lopuksi sivusimme säästämistä, lähinnä nuorten näkökulmasta. Anita alleviivasi asian, jonka olimme kuulleet toki ennenkin: älä ota pikavippejä! Uskon, että se olisi ollut aihe, josta hän olisi voinut saarnata tuntikausia, jos siihen olisi ollut aikaa. Anita muistutti myös, että lainan vakuuksia ei kannata antaa liian helposti ja heppoisasti – edes parhaalle kaverille. Siitä kun saattaa joutua lähes yhtä pahoihin vaikeuksiin kuin pikavipeistä. Säästämisestä jäi mieleen myös se, että omaa talotta kannattaa suunnitella etukäteen. Näin ollen ei tule tuhlattua kaikkia varojansa palkkapäivänä. Uskon, että oman talouden suunnitteleminen on neuvo, jota tulen tulevaisuudessa kokeilemaan. Tämän aihepiirin Anita veti yhteen toteamalla: ”säästäminen kannattaa aina!”. Aivan tunnin aluksi Anita jakoi meille myös elämäneuvonsa, joka mielestäni sopii hyvin tähän loppuun. Neuvo nimittäin jäi itselle päällimmäisenä mieleen. Anita kehotti meitä käymään koulut nuorena, ja vasta sitten siirtymään #työelämään!

– Lotta Blomqvist