8e38c56c-a77f-44d7-a2b3-a670e8db0c42

Kuvataiteen kuulumisia

Kuvataiteen tunneilla on ollut tekemisen meininki! On osallistuttu yhteistyöprojekteihin Sara Hildenin taidemuseon ja muiden Pirkanmaan koulujen kanssa. Syksyllä opiskelijoiden valokuvia oli esillä museolla Ron Mueckin näyttelyn yhteydessä. Niissä tutkittiin mittakaavaa, ihmistä ja hyperrealismia.

kuva1Kevään suurprojekti oli 400 oppilastyön ripustus Tampereen rautatieaseman näyteikkunarivistöön. Projekti oli nimeltään Minä nuori Suomessa ja se oli yksi Suomi100 -juhlavuoden virallisista tempauksista. Meiltä projektiin osallistui peräti 60 ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa. Museon lahjoittamille suurille A2 -kokoisille plekseille maalattiin muotokuvia poptaiteen hengessä. Innoituksena oli myös Jarmo Mäkilän taide – olihan projekti osa Mäkilän näyttelyä, joka oli Sara Hildenin museolla helmikuusta toukokuuhun. Oli hienoa saada oppilastyönäyttely niinkin näkyvälle paikalle kuin rautatieasema!

Lempäälän lukio on osallistunut kaikkiin Sara Hildenin taidemuseon ja Pirkanmaan kuvataideopettajien yhteistyöprojekteihin parin viime vuoden aikana. Viime kevään hieno ponnistus oli Väripyramidi Carolus Enckellin näyttelyn yhteydessä. Silloin nuoret maalasivat neliönmuotoisille vanerilevyille abstrakteja värisommitelmia, joista koottiin suuri kolme metriä korkea pyramidi.
Maaliskuussa 2017 innostava yhteistyö Sara Hildenin museon ja oppilaitosten välillä palkittiin valtakunnallisella Myötätuulta kuvataiteessa -palkinnolla.

Tämän lukuvuoden aikana kuvataiteen lukiodiplomitöiden parissa on ahertanut joukko taitavia nuoria. Lukiodiplomitodistuksen saivat syksyllä Elli ja Suvi Kytölä. Keväällä kurssin ovat saaneet päätökseen Aarni Ahvenus, Anni Laakkonen, Saana Lumirae, Iida Naukkarinen, Katja Pennanen ja Sophia Thomas.

alina-lampinen-kuvaAlina Lampinen toteutti kaksi kuvataiteen diplomityötä kahtena peräkkäisenä vuotena – toisen kylläkin ihan omaa harrastuneisuuttaan.
Alina valittiin yli 400 hakijan joukosta edustamaan nuoria tulevaisuuden tekijöitä Amos Andersonin taidemuseon Generation 2017-näyttelyyn. Toukokuun lopun avajaisiin Helsingin keskustassa oli pitkä jono kadulle asti ja tunnelma katossa. Museon väki oli käynyt hakemassa Alinan kotoa näyttelyyn 26 teosta – upeita metalliromuista rakennettuja eläimiä. Näistä eläimistä oli rakennettu kokonaisuus museon seinälle. Onnea Alinalle! Urheilutermein nuorten Suomenmestaruustason suoritus. Näyttely on avoinna syyskuun alkuun saakka. Kannattaa tehdä kesäretki Helsinkiin taidetta katsomaan!

img_0109