Home » Mielipiteet

Reksin palsta: HYMY

Written By: admin on toukokuu 17, 2018 No Comment

smile-98458_960_720

Hymy ei maksa mitään, mutta antaa paljon. Se rikastuttaa häntä, joka sen saa, muttei tee antajaansakaan köyhemmäksi. Se kestää vain hetken, mutta joskus sen muisto säilyy ikuisesti. Kukaan ei ole niin rikas ja vaikutusvaltainen, että pystyisi tulemaan toimeen ilman sitä; eikä kukaan niin köyhä, ettei se häntä rikastuttaisi. Hymy luo onnea kotiin, hyvää tahtoa liike-elämään ja on ystävyyden tunnus. Se tuo levon väsyneille, ilon lannistuneille, auringonpaisteen murheellisille, ja on luonnon paras vastamyrkky kaikkiin huoliin. Siitä huolimatta sitä ei voi ostaa, kerjätä tai varastaa, sillä toisinaan sillä ei ole mitään arvoa kenellekään kuin poisannettuna.

Jotkut ihmiset ovat liian väsyneitä hymyilläkseen. Hymyile sinä heille, sillä ei kukaan niin suuresti hymyä tarvitse kuin hän, joka ei itse enää jaksa hymyillä.

Yllä on netistä löytämäni ”huoneentaulu”.  Katselen ympärilleni Hakkarissa. Näen paljon hymyileviä kasvoja, niin oppilaiden kuin aikuistenkin. Näen myös joitakin totisia, väsyneitä kasvoja.

Takana on tiukka työvuosi. Paljon onnistumisia, ehkä myös joitain epäonnistumisia tai mokia. Joskus on helppo hymyillä, joskus ei naurata sitten yhtään.

Luepa tuo ylläoleva hymyteksti vielä ajatuksella uudestaan. Yritetään tehdä tästä maailmasta edes pikkuisen parempi paikka hymyilemällä toisillemme ystävällisesti.

Aivan kohta ysiluokkalaiset lähtevät kohti uusia oppilaitoksia, uusia kokemuksia. Kolmasosa koulun väestä vaihtuu, kun tilalle tulevat uudet seiskaluokkalaiset. Hyvää matkaa kaikille yseille, sitkeyttä kaikille nykyisille seiskoille ja kaseille ja tervetuloa uusille seiskoille! Hymyillään, kun kohdataan!

Rehtorin palsta