Uuden vuoden perinteet Suomessa

Written By: admin on joulukuu 20, 2017 No Comment

Suomalaisilla on monia uuden vuoden perinteitä. Tässä on listattu niistä osa.

Monet suomalaiset ampuvat usein raketteja uutena vuotena. Tämä tapa on tullut Kiinasta ja tämän alkuperäinen idea on ollut karkoittaa pahat henget. Raketteja saa ampua vain iltakuudesta aamukahteen. Rakettejen osto alkaa 27. joulukuuta kello 17.30.

Yksi mukahauska perinne on tinan valaminen. Hevosenkengän muotoiset kappaleet sulatetaan kauhassa. Tämä sulanut metalli kaadetaan vesiämpäriin, jolloin metalli jähmettyy jonkinmuotoiseksi kappaleeksi. Siitä yritetään sitten keksiä mitä se kuvaisi. Jotkut jättävät tinanvalamisen pois luonnon säästämiseksi. Tina on myrkyllinen aine hermostolle.

Uutena vuotena syödään nakkeja ja ranskalaisia sekä perunasalaattia. Vuoden vaihtuessa kohotetaan maljat ja toivotetaan hyvää uutta vuotta.

Tasavallan presidentin uudenvuodenpuhe on myös yksi uuden vuoden perinne, joka lähetetään Yleisradion televisio- ja radiokanavalla 1. tammikuuta kello 12. Se pidetään suomeksi ja ruotsiksi. Noin puolen tunnin puheessa kerrotaan viime vuoden tapahtumista ja alkaneen vuoden asioista. Lopuksi kansalaisille toivotetaan hyvää alkanutta vuotta.

Monet katsovat myös Wienin filharmonikkojen uudenvuodenkonserttia. Suomessa se esitetään Ylen televisiokanavalla 1. tammikuuta. Se alkaa heti tasavallan presidentin uudenvuodenpuheen jälkeen.