Home » Info, Uutiset

Kaverikoiratoiminta

Written By: admin on huhtikuu 26, 2018 No Comment

kaverikoira

Kaverikoiratoiminta on vapaaehtoistoimintaa, jonka tarkoituksena on tuoda iloa ihmisille, joilla ei ole omaa koiraa. Kaverikoiranohjaajat vierailevat koiriensa kanssa esimerkiksi lasten, kehitysvammaisten ja vanhusten luona erilaisissa laitoksissa, kouluissa, päiväkodeissa ja tapahtumissa.

Kaverikoira-nimeä käyttävät ainoastaan Kennelliiton ryhmissä toimivat koirat. Kennelliiton kaverikoirat tunnistaa työasustaan oranssista huivista ja kaverikoiranohjaajan nimikyltistä.

Toiminta on vapaaehtoista ja palkatonta ja sen tavoitteena on ihmisten ilahduttaminen ja piristäminen.

Kaverikoiratoiminta alkoi Suomessa vuonna 2001. Ensimmäinen kaverikoirakurssi järjestettiin Paimiossa, josta toiminta laajeni eri puolille maata. Tällä hetkellä toiminnassa on mukana noin 1 400 koiraa.

Kaverikoiraksi ryhtyvän koiran täytyy olla vähintään 2-vuotias, terve ja ihmisystävällinen koira. Koiran tulee itse haluta ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin, eikä se saa häkeltyä vieraista hajuista, liukkaista lattioista tai yllättävistä liikkeistä ja äänistä. Kaverikoiratoimintaan liittyvien koirien täytyy olla kennelliiton koirarekisterissä tai FIX-rekisterissä tunnistusmerkittyinä.

Kaverikoiran ohjaajan pitää tuntea lemmikkinsä erittäin hyvin ja osata ennakoida sen käytöstä kaikissa tilanteissa. Ohjaajan tehtävä on tarkistaa, että kohtaaminen on turvallinen ja mukava kokemus sekä asiakkaalle että koiralle. Ohjaajia koulutetaan ilmaisilla kaverikoirakursseilla. Kaverikoiraohjaajan tulee olla Kennelliiton jäsen.

Ansioituneille kaverikoirille myönnetään kaverikoiramitali kunniakirjoineen virallisessa palkitsemisseremoniassa. Mitali on koirakohtainen ja jokainen koira voi saada sen kerran elämässään. Mitalin on ansainnut koira, joka on ollut toiminnassa mukana yli vuoden, ansainnut huivinsa vähintään puoli vuotta ennen palkitsemista ja on suorittanut vähintään 10 täysivaltaista käyntiä.