Home » Mielipiteet

Mielipide: Solut auki aamuisin!

Written By: admin on maaliskuu 21, 2013 One Comment

On aamu. Tulet kouluun kävellen, bussilla, autolla, miten nyt tuletkaan. Ulkona on hyytävä pakkasilma. -20 C astetta pakkasta. Kävelet soluun, jossa ensimmäinen tuntisi on. Vaikkapa B. Jäätävä tuuli kalisuttaa jokaista luutasi ohuen takkisi alla. Sormesi sinertävät. Hampaasi väpättävät. Nenästäsi tippuu jääpuikkoja. Pakkanen nipistelee poskiasi. Suuntaat katseesi toiveikkaasti kohti solun ovea. Sisälläsi herää pieni toivon kipinä. Tartut kohmeisilla sormillasi jäiseen oven kahvaan, ja odotat, että kohta ihana, suloinen lämpö tulvahtaa päällesi ja saa sinut tuntemaan itsesi taas eläväksi. Mutta……… SE HIMPULAN OVI EI OLE AUKI.

uunfdljwsafera

Sisälläsi alkaa kiehua raivon tuntuma, sisäinen vesikauhuinen pesukarhusi herää. ”Miksi juuri minä? Miksi tämä kohtalo osui juuri minun kohdalleni??”. Lähin lämpöinen soppi on typerä E-solu tuolla monen kilometrin päässä, koulun toisella puolella. Ja voi niitä epäonnisia, joiden bussi saapuu koululle paljon aikaisemmin, kuin koulu alkaa. Muutkin solussa seisoskelevat oppilaat alkavat herätellä sisäistä pesukarhuaan, ja ilmapiiri on kireä.

uuuuyrsjmf

Kaiken kruunaa eräs opettaja, joka vilahtaa solun sisällä, naamallaan pirullinen virne. Hän selvästikin nauttii siitä, kun saa katsella epätoivoisten lasten tuskallista kärsimystä. Yksi oppilas rynkyttää oven kahvaa. ”Tulkaa avaamaan!” hän huutaa hädissään. Epätoivo alkaa hiipiä oppilaiden sydämiin. Onko mitään enää tehtävissä?

uutdshgx

Lopulta ovet avataan. 5 minuuttia kellon soitosta. Lapset ovat päässeet jo melkein palelluttamaan ja vilustuttamaan itsensä. Ja ainoa kommentti opettajilla on: ”Laittakaa enemmän vaatteita.” Mutta entä se pieni poika, jolla ei ole varaa ostaa kunnon talvivaatteita? Hän joutuu hakemaan vaatteensa kaatopaikalta ja ravistamaan loiset ja kirput irti niistä. Onko se nyt reilua?

utrjffdh

Ratkaisu pulmaan on yksinkertainen. Talonmies tulee aamuisin koululle jo kello 7. Hän avaa joka aamu E-solun, ja sinnehän pääsee lämmittelemään kohmeisia jäseniään. Mutta mitäs sitten, jos ensimmäinen tunti on vaikkapa B-solussa? Se on aivan toisella puolella koko koulua. Eikö tämä ahkera talkkari voisi avata E-solun lisäksi myös B-solun? Parhaimmassa tapauksessa hän voisi avata kaikki solut aamuisin.

uusdgfrdsbfds

Mitä haittaa on siitä, että oppilaat seisoskelevat aamulla solun sisällä, eikä ulkopuolella? Ovathan he siellä myös lyhyillä välitunneilla. Mitään vahinkoa tuskin tulisi, sillä soluissa on valvontakamerat. Talonmies voisi avata pelkästään ulko-oven, soluun itseensä vievää ovea ei ole pakko avata. Tällöin oppilaat pääsisivät sisälle ja vessaan, mutteivät tekisi vahinkoa naulakoille tai muulle koulun tärkeälle omaisuudelle.

uuujhstk

Kiitämme jos mielipiteemme otetaan huomioon ja tästä asiasta edes keskustellaan siellä opettajainhuoneessa kahvia hörppiessä!

ujgrdnbgfd

One Response to “Mielipide: Solut auki aamuisin!”

1. Sanna Oikarinen says on: 21 maaliskuun 2013 at 1:58 pm

Vahvaa argumentointia!

Pyyntö kuulostaa mielestäni kohtuulliselta, ryhdymme miettimään solujen eteisten avaamista aamusella hyvissä ajoin. Uskokaa tai älkää – opettajien tai koulun henkilökunnan päätavoitteena ei ole kiusata tai piinata oppilaita! Onneksi kevät kohta koittaa ja aurinko hellii itse kutakin.