Home » Tapahtumat

Taloustietokilpailussa pohdittiin työurien pidentämistä

Written By: admin on huhtikuu 4, 2013 No Comment

taloustietokilpailun esite

Taloustietokilpailu järjestettiin 4.4. Hakkarin koulussa. Kilpailuun osallistui seitsemänkymmentä 9.-luokkalaisia, jotka tähtäävät palkintosijoihin.
Lempäälän Nordea palkitsee koulun kolme parasta kakkukahveilla ja hyvillä palkinnoilla. Aluehallintoyksiköiden parhaat oppilaat kutsutaan valtakunnalliseen loppukilpailuun Helsinkiin 16.- 17.5.2013. Kaikki sinne päässeet palkitaan. Loppukilpailun paras saa 500€, toinen saa 350€ ja kolmas 250€ arvosta Nordea rahasto-osuuksia.
Kilpailussa kysyttiin esim. harmaasta taloudesta, valuuttojen kursseja (arvoa) ja ravintolan ja yrittämisen perusteista. Taloustietokilpailussa piti tietää myös termit: kulutusluotto, pikavippi, annuiteettilaina, prime-korko, ohjauskorko ja euribor-korko.
Taloustietokilpailussa kysyttiin myös Valion syyllistymisestä vakavaan saalistushinnoitteluun. Kilpailussa kysyttiin mihin se pyrki toiminnallaan ja miksi se on laitonta.
Lopuksi piti vastata esseisiin, joissa kysyttiin työurien pidentämisestä.
Kilpailun tarkoituksena on lisätä nuorten kiinnostusta yhteiskunnallisiin ja erityisesti taloudellisiin asioihin. Se on järjestetty vuodesta 1966 ja suurin osa Suomen kouluista osallistuu siihen.
valuutan devalvaatio askarruttaa

Oppilaat miettivät talouden saloja