Ensi viikolla luvassa hassut hatut ja kummat kuteet

Written By: admin on huhtikuu 25, 2013 No Comment

Vappu on aivan nurkan takana! Tänä vuonna vappua  juhlitaan perinteisesti tiistaina ja keskiviikkona 30.4-1.5 Vappua juhlitaan kevään loppupuolen juhlana ja se on myös kansainvälinen työväen juhla. Suomessa vappuna juhlivat myös eri ikäiset ylioppilaat. Vappu on ollut liputuspäivä jo vuodesta 1979. Vappu oli suomalaisittain alun perin hela eli toukojuhla, jolloin mm. poltettiin kokkoja. Se polveutuu myös vappupäivänä järjestetystä työläisten mielenosoituksesta, jossa vaadittiin 8-tuntisia työpäiviä. Perinteisiä vappuherkkuja ovat simajuoma, munkit ja tippaleipä. Suuriin kaupunkeihin perustetaan vapputoreja, jossa myydään vappupalloja, vappuherkkuja, makeisia, ruokaa, ja muita erilaisia pienempiä ja suurempiakin tavaroita. Ja esimerkiksi Tampereella Suomen neito-patsas lakitetaan ylioppilaslakilla vappuna.

Hakkarissakin järjestetään jälleen tulevan vapun kunniaksi erikoisohjelmaa. Luvassa on taas Karaokea, jota kaikki halukkaat voivat käydä laulamassa ruokavälkillä. Myös pukeutumisteema on sama kuin viime vuonna, eli hassut hatut ja kummat kuteet. Mallia voimme ottaa koulumme opinto-ohjaaja  Jorma Kunnaksesta, joka räväyttää varmasti pukeutumisellaan tänäkin vuonna. Parhaiten pukeutunut palkitaan!