Mielipiteitä ruotsin opiskelusta

Written By: admin on syyskuu 20, 2013 No Comment

Opiskelen koulussa ruotsia ja yritän parhaani mukaan oppia kaikki sanat ja sanojen taivutukset, mutta tämän teen vain siksi, että ruotsin osaamiseni vaikuttaa ruotsin kokeisiini ja päättötodistukseeni ja siten myös jatko-opintoihini. Mietin monesti, tarvitsenko ruotsinkielen taitoa todella mihinkään muuhun. En aio mihinkään ammattiin, jossa tarvitsin ruotsinkieltä. Ja vaikka tarvitsisin sitä joskus puhuessani ruotsinkielisten kanssa ammatissani tai vapaa-ajalla, puhuisin paremmin englannilla niin, että asiani tulisi edes jotenkin selväksi. Suomessa on paljon ruotsalaisia, mutta niin on myös Ruotsissa suomalaisia. Jos menen Ruotsiin kukaan tuskin osaa minulle puhua suomea, mutta jos ruotsalainen tulee Suomeen, suomalaisen pitäisi osata puhua hänelle ruotsia. Minun mielestäni se on hieman epäreilua. Ja miksi meidän pitää opiskella ruotsia Suomessa? – Koska Suomi on kaksikielinen maa, ja Suomen toinen virallinen kieli on Ruotsi. Eikö ruotsinkieli ole jäänne historiasta, jolloin Suomi oli Ruotsin vallan alla? Emmekö voisi jo nykyaikaistua ja elää itsenäisessä Suomessa maamme kielellä?

Opettajien mielipiteitä pakkoruotsista:

teivaala

– Mari Teivaala

Mitä hyviä puolia mielestäsi on ruotsinkielen opiskelussa Suomessa?

– Se avaa tien toiseen kulttuuriin, joka voi rikastuttaa kaikella tavalla omaa elämää, esim. kirjallisuudessa ja musiikissa ja toisten ihmisten kanssakäymisessä.

Entä huonoja?

– Ei ole mitään huonoa, että oppii jonkun uuden kielen. Uuden kielen oppiminen on aina eduksi.

Pitäisikö Itä-Suomessa opiskella venäjää ja Länsi-Suomessa ruotsia? Tai pitäisikö ruotsinkielen opiskelun käytäntöä muuttaa jotenkin Suomessa?

– En osaa sanoa. Toisaalta Suomessa venäjän kielen opiskelua voisi lisätä, mutta koska Suomi on kaksikielinen maa, niin kyllä sitä ruotsia olisi hyvä joka puolella opiskella.

Olisiko jonkun muun maailmanlaajuisemman kielen opiskelu hyödyllisempää? Minkä?

– Kiinan kieltä voisi opiskella, jos ajattelee maailmanlaajuisesti, mutta ihan sama, mitä kieltä opiskelee, siitä on aina tukea toisen kielen opiskelussa. Ruotsin kielen opiskelussa ei siis ole mitään haittaa!

– Pate Nikulainen

Mitä hyviä puolia mielestäsi on ruotsinkielen opiskelussa Suomessa?

– Vähän niin kuin kaikessa opiskelussa niin ei koskaan tiedä, missä sitä tarvitsee. Esim. Vaasassa tarvitsee töissä ruotsia tai jos menee lääkäriksi niin siellä pitää osata ruotsia, jos potilas on täysin ruotsinkielinen. Ja suomi on kaksikielinen maa, joten ruotsinkielisten on oikeus saada osa palveluista ruotsiksi.

Entä huonoja?

– Tällä seudulla sen omaksuminen voi olla vaikeaa, kun ei ole hirveästi ruotsinkielisiä.

– Ruotsia joka paikassa, mutta venäjä voisi olla valinnaisena kaikissa Itä-Suomen kouluissa. Ruotsin kielen opiskelua voisi muuttaa käytännöllisempään suuntaan. Enemmän puhetta ja vähemmän kielioppia.

Olisiko jonkun muun maailmanlaajuisemman kielen opiskelu hyödyllisempää? Minkä?

– Kiinan opiskelu voisi olla hyödyllistä.

Oppilaiden mielipiteitä pakkoruotsista:

minni

– Minni 8A

Mitä hyviä puolia mielestäsi on ruotsinkielen opiskelussa Suomessa?

– Se on Suomen toinen virallinen kieli.

Entä huonoja?

– Se on vaikeeta ja pakollista.

– Joka paikassa ruotsia, koska Itä-Suomi on yhtälailla Suomea, mutta ruotsin opiskelun ei tarvitsisi olla pakollista.

Olisiko jonkun muun maailmanlaajuisemman kielen opiskelu hyödyllisempää? Minkä?

– No ei minkään muun suomalaisille.

– Tyttö 8D

– Ei mitään.

Entä huonoja?

– Kaikki, koska en tykkää siitä ja se on liian vaikeaa.

– Pelkkää suomea joka paikassa eli sen opiskelu pitäisi lopettaa kokonaan.

– Vaikka espanjan.