Arabialainen koulujärjestelmä

Written By: admin on syyskuu 27, 2013 No Comment

Syyrialainen Damaskoksen kaupunki.

Arabialaisessa koulujärjestelmässä on tyttökouluja, poikakouluja ja sekakouluja. Koulupäivä alkaa joka päivä kello 8:00 ja loppuu aina kello 13:00. Arabialaisessa koulussa on vain 2 välituntia, kumpikin on 15minuuttia. Oppiaineet ovat samoja kun suomessa, mutta lisäksi on kansallinen tiede ja ranskan kieli pakollinen mm. Syyriassa, Libanonissa ja Irakissa. Koulupuku on pakollinen. Pojilla on sininen paita ja tummansiniset housut, tytöillä taas pinkki paita ja tummansiniset housut. Sekä tytöillä että pojilla on oltava mustat tennarit. Tytöt eivät saa meikata eikä koruja saa käyttää, paitsi kultaisia pieniä korvakoruja. Hiukset on pakko olla tytöillä kiinni ja pojilla on oltava lyhyet hiukset. Siellä ei ole ruokalaa, vaan omat eväät syödään ulkona tai luokassa. Lisäksi on kioski jossa myydään voileipiä ja juomia. Oppilailla on oma luokka ja opettajat kiertävät luokasta toiseen. Jokaisella on oma paikka, jota ei saa vaihtaa. Jokaisella luokka-asteella on oma valvojansa. Erillisiä luokanvalvojia ei ole.

Kaupunkinäkymää Damaskoksesta.

Oppilaat kunnioittavat opettajia eri tavalla kun Suomessa. Opettajaa ei kutsuta nimillä vaan aina opettajaksi. Oppilaat eivät saa puhua kovalla äänellä.

Koulua johtaa rehtori, joka huolehtii myös kurinpidosta. Kolmesta läksyjen unohduksesta soitetaan kotiin. Jälki-istuntorangaistusta ei ole. Jatkuvasti tottelematon oppilas voidaan poistaa koko koulusta. Oppilas myös voidaan jättää luokalleen.

Koulumatkat kuljetaan koulubussilla tai kävellen, jotkut pojat kulkevat pyörillä.

Koulunaloitusikä on 6 vuotta, ja lopetus ikä on 15 vuotta.

Jaksoja ei ole. Lukuvuodessa on kaksi lukujärjestystä, toinen syyslukukauden ja toinen kevätlukukauden.

Vihkot ovat paljon paksumpia kuin Suomessa, niissä on jopa 200 sivua. Vihkot ostetaan itse ja ne on pidettävä erittäin siisteinä. Niiden siisteydestä saa oman numeronsa.

Käytösnumero on tärkeämpi numero kuin oppiaineista saadut numerot.

Koululla ei ole ohjaajia. Jos tarvitaan tukiopetusta, oppilaan vanhemmat voivat palkata ”oma opettajan” koulun ulkopuolelta kouluajan jälkeen kotiin opettamaan. Tämä on hyvin yleinen käytäntö, jos vain vanhemmilla on siihen varaa. Kotiopetuksesta ei tosin mainita koulun opettajille mitään.

Kerran vuodessa tehdään retki toisen kaupunkiin. Sinne lähdetään busseilla luokka-asteittain.

Kesäloma on kolme kuukautta. Syysloma ei ole, joululoma kestää 15 päivää.

Kouluviikko on sunnuntaista torstaihin. Perjantait ovat pyhäpäiviä, jolloin ei käydä työssä eikä koulussa. Lauantain on tavallinen vapaapäivä ja sunnuntaina alkaa arki. Eli sunnuntai on Arabian maissa ”maanantai”.

Qudsian yläkoulu tytöille.

Stipendi.