Home » Mielipiteet

Mielipide: Kouluruoka tänään

Written By: admin on lokakuu 10, 2013 No Comment

Kouluruuan laatu on mielestäni viimeaikoina muuttunut aina vain huonommaksi ja huonommaksi.
Biojäteastia on lähes aina täynnä ylijäämäruokaa, jota oppilaat eivät jaksa tai halua syödä. Vuonna 2011 Aamulehti teki kyselyn kouluruokaan käytettävästä rahamäärästä. Lempäälä käytti kuudenneksi vähiten rahaa kouluruokaan. Kun Lempäälä käytti 0,75 euroa per annos, niin Valkeakoskella käytettiin enimmillään 1,25 euroa per annos.
Tein oman mielipiteen kouluruuasta ystävieni avustuksella. Lisäksi laadin kyselyn teille kouluruuasta, joka ilmestyy Nettivekkariin huomenna. Kyselyn tulokset toimitetaan sivistyslautakunnalle. Toivomme voivamme vaikuttaa kouluruuan laatuun ja makuun.

tomaattikala

Makkarakastike (M,GLUT)

– Oma arvio: Makkarat ovat ihan hyvän makuisia, mutta kastike on hieman mauton ja koostumus ei oikein natsaa.

Perunat

– Oma arvio: Kumisia. Yleisesti ottaenhan nykypäivän perunat ovat huonolaatuisia, mutta älkää kuoriko niitä valmiiksi! Niistä tulee juuri sellaisia kumiperunoita, joita ei voi syödä.

Porkkanaraaste

– Oma arvio: Vanha kunnon vetinen porkkanaraaste oli parempaa kuin nykyinen kuiva lastuporkkanaraaste.

Saaristomeren kala (LAKT,GLUT)

– Oma arvio: Ihan ok hyvän makuista. Kalasta löytyy tosin välillä ruotoja ja kastike on epätasaista.

Jäävuori-tomaattikurkkusalaatti

– Oma arvio: Hyvänmakuista, ei tarvitse mielestäni sitä muuttaa.

Jauhelihaperunasoselaatikko (M,GLUT)

– Oma arvio: Maistui ennen huomattavasti paremmalta, koska perunamuusin rakenne oli parempaa. Nykyään ei oikein maistu miltään.

Kaali-kurpitsaraaste

– Oma arvio: Salaatti on kuivaa ja kurpitsa on liian suolaisen makuista.

Hernekeitto (M, GLUT)

– Oma arvio: Kinkku on huonoa ja porkkanat ovat ehkä hieman liian makeita. Muuten ihan ok.

Omena

– Oma arvio: On hyvä, että omenaa on tarjolla. Omenat ovat suhteellisen hyvälaatuisia.

Liha-juurespata (M,GLUT)

– Oma arvio: Juurespalat ovat aivan liian suuria. Liha on ihan ok hyvää.

Riisi

– Oma arvio: Riisi ei sovi yhteen tämän ruuan kanssa ollenkaan, mutta muuten se on ihan hyvää.

Kiinankaali-mandariinikurkkusalaatti

– Oma arvio: Kiinankaali, mandariini ja kurkku eivät sovi yhteen. Mandariini/ appelsiini/satsuma eivät hirveän hyvin sovi mihinkään salaattiin, koska ne ovat liian makeita. Tilalle voisi esimerkiksi laittaa paprikaa, porkkanaa tai viinirypäleitä.

Lihapullakastike (M)

– Oma arvio: Lihapullat ovat hyviä, mutta kastikkeen laadussa olisi parantamisen varaa.

Jäävuori-kurkkuananassalaatti

– Oma arvio: Ananaksessa on sama ongelma kuin mandariinissa, se on liian makeaa salaattiin. Se ei vain sovi mihinkään salaattiin.

Luomuohrahiutalepuuro

– Oma arvio: Se on ihan hyvää, ei oikein valittamista.

Mansikkakiisseli

– Oma arvio: Mansikat maistuvat pahoilta, koska kiisseli on imeytynyt niihin. Muuten se on ihan hyvää, koska se ei ole liian makeaa ja se sopii puuron kanssa.

Broilerlasagnette (LAKT)

– Oma arvio: Se on ihan syötävää, ei oikeastaan mitään valittamista.

Kalakeitto (LAKT, GLUT)

– Oma arvio: On se ihan hyvää.

Satsuma

– Oma arvio: Ovat hyvälaatuisia.

Italian-jauhelihapata (LAKT)

– Oma arvio:

Kiinankaali-tomaattimaissisalaatti

– Oma arvio: Ihan ok.

Broilerkastike (M, GLUT)

– Oma arvio: Ei oikein maistu miltään. Mausteet olisivat ihan tervetullut muutos.

Jäävuori-persiljapersikkasalaatti

– Oma arvio: On ihan hyvää, persikka ei ole onneksi liian makeaa.

Jauhelihakeitto (M, GLUT)

– Oma arvio: Kasvikset ovat hyvän kokoisia, mutta jauheliha on liian huonolaatuista ja siksi se maistuu pahalta.

Päärynä

– Oma arvio: Hyvälaatuisia, mutta aivan liian pieniä.. Paitsi ne järkäleet, joista ei tiedä, että ovatko ne omenia vai päärynöitä, (ne eivät muuten maistu miltään).

Uunimakkara (M,GLUT)

– Oma arvio: No, mitäs tästä nyt voi sanoa. Kaikkien suosikki.

Perunasose

– Oma arvio: Liian vetistä, eikä se maistu yhtään miltään.

Kaali-kurkkusalaatti

– Oma arvio: Hyvä salaatti, koska siinä ei ole liikaa kaikkea.

Kirjolohikiusaus

– Oma arvio: Vähän liian paljon suolaa, mutta muuten ihan jees.

Sadonkorjaajan kasvislasagnette (LAKT)

– Oma arvio: Nimikin jo kertoo kaiken. Ei kasvisruokia. Kasvissyöjillä on kasvisruuat erikseen, miksi niitä täytyy tuputtaa meille? + ne kasvikset eivät vain yksinkertaisesti maistu hyviltä.

Jauhelihakastike (M, GLUT)

– Oma arvio: Jauheliha on edelleenkin liian huonolaatuista ja kastike on liian vetistä.

Spagetti

– Oma arvio: Se on imenyt liikaa vettä itseensä. Se oli parempaa silloin, kun se oli pidempää.

Nakkikeitto (GLUT)

– Oma arvio: Se on ihan syötävää.

Kinkkukiusaus (LAKT, GLUT)

– Oma arvio: Kinkku on edelleen huonolaatuista = pahaa. Muuten ihan ok.

Jäävuori-kurkkuruohosipulisalaatti

– Oma arvio: Tämä on ihan hyvänmakuinen salaatti.

Pinaattiohukaiset (LAKT)

– Oma arvio: Ne ovat ihan hyviä.

Lohimurekepihvi (M)

– Oma arvio: Ei tarvitse muuttaa mitään.

Mustamakkara (M, GLUT)

– Oma arvio: Jakaa mielipiteitä. Toiset pitävät ja toiset eivät, mutta ruuan koostumus on ihan hyvä.

Broilerkasviskastike

– Oma arvio: Ei edelleenkään oikein maistu miltään. Kasvikset eivät auta asiaa yhtään, ne vain pahentavat tilannetta entisestään.

Lihakeitto (M, GLUT)

– Oma arvio: Ihan hyvä keitto

Jauheliha-perunavuoka (M, GLUT)

– Oma arvio: Ruoka ei maistu miltään ja on liian vetistä.

Kiinankaali-porkkanapersikkasalaatti

– Oma arvio: En tiedä muista, mutta minusta porkkana ja persikka eivät sovi yhteen.

Mannapuuro

– Oma arvio: Ihan hyvänmakuinen puuro.

Mehukeitto

– Oma arvio: Se on ihan hyvää.

Lohi-pastavuoka (LAKT)

– Oma arvio: Ihan hyvä ruoka.

Jauhelihamakaronilaatikko (M)

– Oma arvio: Tämä on ihan hyvänmakuinen ruoka. Ehkä hivenen mautonta, mutta muuten ok.

Tomaattikala (LAKT,GLUT)

– Oma arvio: Se on ihan hyvän makuista.

VL= vähälaktoosinen, GLUT= gluteeniton, LAKT= laktoositon, M= maidoton, KASVIS= kasvisruoka

lihaperunasoselaatikko

saaristonmerenkala