Venäjän opiskelu on haastavaa, mutta rentoa

Written By: admin on tammikuu 17, 2014 No Comment

Kävin tutustumassa venäjän kielen opiskeluun. Aiheesta kyselin Kirsi Aholta ja oppilailta.

Aho kertoi että 9. luokalla on 12 oppilasta ja 8. luokalla 17. Kurssilla opetellaan kirjaimet, ääntämistä, perus lauseita ja kielioppiasioita. Enimmikseen tunneilla on suullista harjoittelua. Venäjän opiskelusta on hyötyä mm. työnhaussa, matkustaessa ja tulevaisuuden kannalta. Oppilaat aloittivat venäjän eri syistä. Valitsemisen syitä olivat: ’’iskä pakotti’’, ’’läpällä’’, ’’kivaa vaihtelua’’, ’’tykkään kielistä’’, ’’kuulostaa kivalta’’, ’’kirjaimet ovat jänniä’’. Kenenkään kurssilla olevan mielestä venäjä ei ole helppoa. Siihen tarvitaan paljon motivaatiota. Ääntäminen ja kirjainten tunnistaminen on hieman hankalaa ja sen takia esim. lukeminen on hidasta. Perinteisen opiskelun lisäksi kurssilla tutustutaan kulttuuriin ja yritetään saada oppitunneille venäläistä tunnelmaa. Kuuntelemalla musiikkia, katsomalla piirrettyjä ja juodaan teetä hillon kanssa. Venäjänkieli eroaa muista kielistä siten että venäjässä on enemmän ääntämistä, pitää opiskella enemmän koska se on niin erilainen ja vaikeampi kieli. Täytyy jaksaa ja keskittyä, täytyy uskaltaa heittäytyä mukaan ja unohtaa kaikki ennakkoluulot, mutta muuten melkein samanlaista kuin muutkin kielet.