80-luku Hakkarin koulussa

Written By: admin on tammikuu 24, 2014 No Comment

Nyt alkaa Nettivekkarissa Hakkarin 30 vuotinen historiikki, joka alkaa 80-luvusta.

Koulussamme vietetään tänä vuonna Hakkarin koulun 30-vuotispäivää. Koulumme historiaan on mahtunut monia iloisia ja vauhdikkaita, mutta myös surullisia hetkiä. Sain tilaisuuden tutustua lähes salaisiin valokuvaotoksiin vuosien varrelta ja opin itsekin monia uusia asioita koulumme historiasta.

80-luku

Hakkarin ensimmäiseen rakennukseen kuuluivat A, B, C ja E-solut vuonna 1983. Ensimmäisenä rehtorina toimi Tapani Huhta. D-solu valmistui seuraavana vuonna, ja koulu ja liikuntahalli vihittiin tammikuussa 1986. Tällöin koulu nimettiin Lempäälän ja Vesilahden yläasteeksi, joka säilyi aina vuoteen 1992 asti. Keskimääräinen luokkakoko oli 29–32 oppilasta vuonna 1984. Koulussamme kävi myös siis vesilahtelaisia oppilaita, sillä Vesilahdessa ei tuolloin yläastetta ollut. Koulu oli alun perin suunniteltu vanhentuneilla laskelmilla 450 oppilaalle, mutta tungos oli kova 80- ja 90-luvun vaihteessa, jolloin kouluun änkesi päivittäin yli 700 oppilasta. Vain mielikuvitus oli rajana, kun kaikille yritettiin löytää oma luokkansa ahtaasta koulusta. Tiiviissä tunnelmissa tunteja on aikoinaan järjestetty esimerkiksi auditoriossa, akvaariossa, kahviossa, paloaseman koulutustilassa, sermiluokassa (myöhemmin pahviluokassa, suuri sermi E-solun naulakoiden paikalla. Purettiin myöhemmin uteliaiden kuikuilijoiden takia. Pahviluokka purettiin, koska sinne tehtiin kurkistelureikiä), montussa ja jäähallin kahvilassa. Englannin kielen ja matikan opetuksessa oli valittavana yleis-, keski- ja laaja kurssi, ruotsissa suppea ja laaja kurssi. Lukioon ei kuitenkaan ollut muilla kuin laajan kurssin suorittaneille asiaa. Koulussa ei ollut tietokoneita, oppilaskuntaa, kioskia tai edes apulaisrehtoria saati kuraattoria. Diskoja tietenkin järjestettiin, ja koulussa oli jo silloin kaaosta aiheuttavat munkkimyyjäiset. Parhaiten 80-luvun Hakkari muistetaan loppiaisena tehdystä ilkivaltaiskusta vuonna -87. Asia sai huomattavasti julkisuutta koko Suomessa, ja Aamulehtikin teki tapahtumasta aukeaman kokoisen jutun. 4 poikapuolista oppilasta murtautui koulun ikkunasta sisään tyhjään kouluun ja päätti pistää paikat remonttiin. Tavaroita rikottiin, puhelinjohdot leikattiin hajalle, mukit ja lautaset hajotettiin, ja näkkärit murskattiin ruokalan lattialle, hiekkaa ripoteltiin sisälle, tauluja ja muuta arvo-omaisuutta hajotettiin ym. Rehtorin työpöydälle oli kasattu multaa ja muodostettu hautakumpu ristineen päivineen. Koulun alkaessa pojat ilmeisesti tajusivat teon typeryyden ja lähtivät autolla aikeinaan paeta Ruotsiin. Tähän päivään mennessä kaikkia korvausrahoja ei ole vieläkään saatu. Kuvien perusteella myös erilaisia teemapäiviä on järjestetty runsaasti enemmän kuin nykyään. 1988 saatiin Hakkariin ensimmäiset tietokoneet vanhaan ATK-luokkaan. – 88 valmistui myös viipale.