Operaatio Nälkäpäiväkeräys Hakkarissa 14.9.2012

Written By: admin on syyskuu 13, 2012 No Comment

IMG_0060

Operaatio Nälkäpäivä eli Nälkäpäiväkeräys on Suomen Punaisen Ristin tärkein jokavuotinen keräys. Se järjestetään syksyllä, yleensä syyskuussa. Keräyksen   tarkoituksena on kasvattaa Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoa. Katastrofirahastoon kerättyjä varoja ei ole yleensä käytetä yhteen avustuskohteeseen, vaan niitä voidaan käyttää monissa kohteissa katastrofien ja kriisien ennaltaehkäisyyn ja niiden uhrien auttamiseen sekä Suomessa että ulkomailla. Nälkäpäivänä kauppojen pihoilla ja muilla julkisilla paikoilla on Punaisen Ristin vapaaehtoisia lipaskerääjiä. Nälkäpäivä näkyy muun muassa kouluissa, jolloin ruokana saatetaan tarjota pelkkä pääruoka ilman salaattia, leipää tai maitoa.

Haastattelimme Hakkarin koulun oppilaskunnan puheenjohtajaa Olli-Petteri Paasia koulun Nälkäpäiväkeräyksesta

Kuinka paljon ihmiset yleensä lahjoittavat Nälkäpäiväkeräyksissä vuosittain?

–          En tiedä tarkkoja lukemia, mutta ihan hyvin.

Mitä lahjoituksilla yleensä tehdään?

–          Ne menevät Suomen punaisen ristin katastrofikassaan.

Kuinka paljon Hakkarissa lahjoitettiin esim. viime vuonna?

–          Lukumääräisesti en tiedä, mutta on ollut positiivisen paljon rahanlahjoittajia.

Kuinka moni oppilas osallistuu keräykseen?

–          Yleensä noin puolet luokista.