Home » Mielipiteet

Mielipide: Mikä meni vikaan yläkoulua suunnitellessa?

Written By: admin on maaliskuu 20, 2014 No Comment

Olemme pettyneitä koulumme nykyiseen järjestelmään. Siitä nimittäin löytyy monta epäkohtaa. Päätimme siis kirjoittaa jutun kyseisistä asioista. Listasimme alle omasta mielestämme pahimmat epäkohdat ja ehdotimme niille parannuskeinoja.

1. Jaksojen järjestys on huono.
Esimerkiksi 9H:lla jaksojen tuntimäärät menivät näin: ensimmäinen jakso: 29 h/vko, toinen jakso: 30 h/vko, kolmas jakso: 31 h/vko ja neljäs jakso: 30 h/vko.
Millä logiikalla ensimmäinen jakso on kaikista lyhin? Eikö juuri loman jälkeen ole eniten energiaa työskennellä? Tämän jakson olisi kannattanut sijaita aivan lopussa, sillä juuri silloin opiskelu ei enää maistu ja kaikki odottavat vain kesälomalle pääsyä.
Jaksot voitaisiin jakaa esimerkiksi näin: ensimmäinen jakso: 30 h/vko, toinen jakso: 31 h/vko, kolmas jakso: 30 h/vko ja neljäs jakso: 29 h/vko.

2.  Kokeiden pakkautuminen jakson loppuun.
Ymmärrämme, että opetettavaa on paljon ja kaikki pitää suunnilleen ehtiä oppia, mutta silti tämä järjestelmä on huono. Järkevämpää olisi, jos meillä olisi koeviikot. Ensinnäkin saisimme harjoittelua lukiota varten (, jos sinne siis on menossa) ja toiseksi se olisi selkeämpää. Kuvittele nyt, että kaikki jakson kokeet olisivat yhden viikon aikana. Tulisit vaikkapa maanantaina kahdeksaan tekemään ensin äidinkielen kokeen ja sen perään vielä englannin kokeen. Sitten pääsisit kotiin kymmeneltä, jotta voisit lukea tiistain kokeisiin.
Eikö ole paljon järkevämpää kuin olla seitsemän tuntia koulussa, jotta voisit tehdä yhden kokeen?
(Ongelma tässä ideassa on vain se, että laki kieltää tämän.)

3. Päivien pituus.
Kolmannessa jaksossa osalla 8. luokkalaista yksi koulupäivä oli 8-16. Joskus taas ihmisiä on päässyt kotiin jo kahdeltatoista. Mistä tämä nyt sitten johtuu? Ja mikä järki tässä on?
Olisi huomattavan paljon helpompaa, jos tunnit jakautuisivat suhteellisen tasaisesti. Esimerkiksi viimeisen tunnin olisi (periaatteessa) voinut siirtää johonkin lyhempään päivään. (Silloin tosin kaseilla oli valinnaista, mutta tajuatte varmaan idean).

4. Sitten siirrymme oppilaiden (oletettuun) lempipäivään: perjantaihin.
Joskus perjantai päättyy oppilailla kolmelta. Miksi näin? Eikö opettajiakin ärsytä opettaa kotiin hinkuvia, levottomia ja kelloja vilkuilevia oppilaita perjantai iltapäivänä? Meidän mielestämme perjantain pitäisi päättyä viimeistään kahdelta, sillä silloin oppilaat vielä jaksavat kuunnella jonkin verran. Se olisi paljon mukavampaa kaikille sekä oppilaille että opettajille. Perjantain pitäisi myös olla kevyin päivä, siitä samaisesta syystä kuin äsken: ei vain enää jaksa. Kuvittele perjantai täynnä lukuaineita. Kirjoja on kahdeksan ja sitten vielä liikuntaakin siihen päälle. Ei kuulosta houkuttelevalta, vai mitä?

5. Mieluummin aikainen aamu ja päästään aikaisin kuin myöhäinen aamu ja päästään myöhään.
Tämä väite on nyt vain meidän mielipiteemme, mutta silti totta. Uskomme, että opettajatkin ovat samaa mieltä. Eikö 8-13 päivä kuulosta paljon houkuttelevammalta kuin 10-15 päivä? Meistä kuulostaa.
Ymmärrämme, että kaikki päivät eivät voi olla tällaisia. Toivomme kuitenkin, että tämä huomioidaan lukujärjestystä tehdessä.

Lopuksi haluamme sanoa, että teimme tämän jutun omien tuntemuksiemme pohjalta. Tästä ei siis ole tehty mitään kyselyitä.