Home » Arvostelut

Tähtiin kirjoitettu virhe- varma tapa purskahtaa itkuun

Written By: admin on maaliskuu 27, 2014 No Comment

Luin tässä hetki sitten John Greenin kirjan The Fault in Our Stars eli suomeksi Tähtiin kirjoitettu virhe. Se ilmestyi vuonna 2012 englanniksi ja vuonna 2013 suomeksi.
Kirja kertoo kilpirauhassyöpää sairastavasta 16- vuotiaasta Hazel Lancasterista, jolla ei ole mahdollisuuksia parantua. Hänen elämänsä tuntuu vain lipuvan silmien edessä, kunnes hän tapaa pojan: Augustus Watersin.

Kirja on yksinkertaisesti vain ihana. Hahmot ovat upeita, juoni aivan mahtava ja koko kirjan idea silmiä avaava. Kirjaa lukiessa ei voinut olla ajattelematta, että kuinka jotkut ihmiset oikeasti haluaisivat vain elää elämäänsä terveinä, kun toiset taas heittävät omansa hukkaan mm. huumeiden takia. Yritän olla kertomatta liikaa juonipaljastuksia, joten mainitsen vain sen, että kirjan loppupuolella ei voi olla itkemättä.

Hazel Lancaster on upea päähenkilö. Hän pystyy pysymään rohkeana, vaikka tietää kuolevansa nuorena. Hän käy koulua, juttelee ystävilleen ja käyttäytyy mahdollisimman normaalisti. Hän ei välitä, mitä muut hänestä ajattelevat ja on erittäin rohkea, vaikka hänen syöpänsä ottaakin vähän takapakkia. Ihailtava persoona.
Kuitenkin lempihahmoni on Augustus Waters eli Gus. Hänellä oli myös joskus syöpä, mutta se on jo kirjan alussa hävinnyt. Se tosin vei Augustukselta toisen jalan, joten hänellä on jalkaproteesi.
Hänen persoonansa on upea. Hän on hauska ja positiivinen. Hän on myös hyvin sarkastinen ja todella ystävällinenkin. Hän on upea ystävä sokeaksi tulevalle Isaacille ja hän & Hazel ovat täydellinen pari.

Suosittelen ehdottomasti kirjaa kaikille, jotka sen vain haluavat lukea. Kirja on upea ja lukemisen arvoinen, joten lukekaapas (:

Kirjasta on myös tulossa elokuva 6.6.2014. Sen on ohjannut Josh Boone ja siinä näyttelevät mm. Shailene Woodle (Hazel), Ansel Elgort (Augustus) ja Natt Wolff (Isaac).
Voit katsoa sen trailerin tästä.

Kirjan kansi

Elokuvan juliste