Eero ja Samuli huomenna eduskunnassa

Written By: admin on maaliskuu 27, 2014 No Comment

Huomenna eduskunnassa järjestetään nuorten parlamentti, jossa Hakkarin koulua edustavat Eero ja Samuli. Nuorten parlamentissa kansanedustajat luovuttavat paikkansa eri puolilta Suomea tuleville nuorille. Kyselimme Eerolta ja Samulilta ennakkofiiliksiä.

1. Milloin sait kuulla pääseväsi nuorten parlamenttiin eduskuntaan?

Eero: Alun perin minun piti mennä sinne toimittajana, mutta sain jonkin aikaa sitten tiedon, että menen sinne oppilasedustajana.

Samuli: Tammikuussa.

2. Minkälaisia asioita odotat päivältä?

Eero: Ministerien tapaamista.

Samuli: Että saa nähdä eduskuntatalon ja Helsinkiä.

3. Mitä aiot kysyä ministereiltä ja kansanedustajilta?

Eero: Mm. Vasemmistoliiton eroamista hallituksesta.

Samuli: Mitkä EU maat ovat Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeitä, ja miten suhteita niihin pitäisi kehittää?

4. Miten olet valmistautunut päivään?

Eero: Olen lukenut tiedotteita netistä ja olen miettinyt kysymyksiä.

Samuli: Olen harjoitellut kysymyksiä, lukenut yhteiskuntaopin kirjaa ja olet käynyt eduskunnan nettisivuilla.

5. Kuka on suosikkikansanedustajasi tai -ministeri?

Eero: Paavo Arhinmäki.

Samuli: En osaa sanoa.

6. Mitkä ovat mielestäsi suurimmat Suomen tulevaisuuden haasteet?

Eero: Velka ja USA:n aiheuttamat talouskriisit (eli lamat).

Samuli: Miten saadaan talous taas nousuun.

7. Miten ne voidaan mielestäsi ratkaista?

Eero: Verotusta pitää nostaa varovasti ja luultavasti täytyy myös karsia edelleen palveluja.

Samuli: Siinä on iso pulma.

nuorten parlamentti