Hollantivaihdon toinen osa alkaa

Written By: admin on maaliskuu 27, 2014 No Comment

20 oppilasta Hakkarista lähti perinteiseen viikon mittaiseen Hollanti-vaihtoon 25.11.2014. Maanantaina 31.3.2014 on hollantilaisten vuoro tulla tutustumaan Suomen maisemiin ja koulusysteemiin.

Hollantilaiset saapuvat Hakkariin neljän aikaan maanantai-iltapäivänä. Täällä heitä odottaa tervetuliastilaisuus ja isäntäperheet, joiden luokse vieraat menevät illaksi viettämään vapaa-aikaa.

Tiistaina vieraita odottaa koulupäivä. Aamulla hollantilaiset tutustuvat valinnaisaineisiin isäntiensä kanssa. Valinnaisaineiden jälkeen on vuoro tutustua Suomen kauniiseen kieleen, jonka jälkeen on historiantunti. Ruokailun jälkeen on kuvaamataitoa, ja koulupäivän päättää ilmaisutaidon tunti, jolla on tarkoitus tehdä yhteistoiminnallisia asioita.

Keskiviikkoaamuna lähdetään yhdessä tutustumaan Tampereelle. Tampere-päivä alkaa Vapriikin näyttelystä, jossa myös syödään lounas. Lounaan jälkeen on vapaa-aikaa Tampereella, jonka jälkeen soditaan laseraseilla Megazonessa. Päivän päättää illanvietto Lempoisten uimalalla, jossa lämmitetään sauna ja paistetaan lettuja ja makkaraa.

Torstai aloitetaan herkuttelulla köksänluokassa. Tästä jatketaan jäähallille luistelemaan, jonka jälkeen on lounas. Lounaan jälkeen lähdetään tutustumaan suomalaiseen kulutuskulttuuriin Ideaparkissa. Illalla kokoonnutaan Hakkarin ruokalaan Illalliselle ja illanviettoon.

Viimeinen päivä, perjantai, on Helsinki-päivä. Aamulla bussi vie koko porukan Helsinkiin. Helsingissä järjestetään kiertoajelu, jonka jälkeen tutustutaan nykytaiteen museoon, Kiasmaan. Viimeisen vapaa-ajan jälkeen vieraat saatetaan lentokentällä, josta he lentävät takaisin kotiin Hollantiin.

Haastattelin 8G:n Aleksanteria asiasta

Oliko sinulla mukavaa Hollannissa? Oli siellä ihan mukavaa, mutta hollantilaiset olivat enemmän omissa porukoissaan. Oli vähän sellainen olo että ne oli pakotettu siihen hommaan.

Odotatko innolla vieraasi saapumista?  En ole mitenkään superinnoissaan, mutta on ihan kivaa ohjelmaa ja hyviä ruokapaikkoja.

Mitä aiot tehdä vapaa-ajalla vieraasi kanssa? Käydään porukalla Ideaparkissa ja mennään yhden järjestäjän bileisiin

Onko Hollantivaihto mielestäsi hyvä idea? On se ihan mukava idea kaikki tuollaiset missä pääsee muihin maihin. Olin kuitenkin ainoa poika mukana, joten se oli tylsää.

Menisitkö uudestaan? Jos olisi enemmän poikia mukana