Home » Oppilaiden haastattelut

Nuorten parlamentissa edustajana

Written By: admin on huhtikuu 3, 2014 No Comment

Perjantaina 28.3.2014 neljän hengen joukko (minä, Samuli, Ville ja Pate) menimme aamulla varhain junalla Helsinkiin, koska tänään oli eduskuntatalolla nuorten parlamentti.

Oppilasedustajana, päivä alkoi maukkaalla aamupalalla eduskuntatalolla. Lettuja, kinkkunyyttejä ja muita herkkuja oli tarjolla, kun oppilasedustajat, kerhonohjaajat ja oppilastoimittajat söivät.

Oppilasedustajat menivät sen jälkeen tutustumaan eri valiokuntiin. Itse menin sivistysvaliokuntaan, jonka vaikutusalueena on koulutus, kulttuuri, tiede, taide, nuoriso yms. Siellä saatiin myös kysyä vapaasti valiokunnan jäseniltä valiokunnan toiminta-alueeseen liittyviä kysymyksiä.

Sen jälkeen oli täysistunnon harjoittelu, jossa oppilasedustajille kerrottiin miten täysistunnossa toimitaan ja mitä täytyy tehdä mm. äänestäessä. Sen jälkeen saimme virvokkeita ja sitten olikin jo päivän päätapahtuma, täysistunto.

Istunnossa osa oppilasedustajista kysyi kysymyksiä hallitukselta. ”Veltto” Virtasen paikalla ollut Samuli sai kysyttyä kysymyksensä, jonka takia paperit eivät lentäneet perjantaina. Istunnossa myös äänestettiin, että mitä mieltä nuoret ovat mm. mopon nopeusrajoituksen nostamisesta.

Täysistunnon jälkeen oli Puhemiehen vastaanotto, ja saimme lounaan. Lounaan aikana tapasimme mm. Jutta Urpilaisen ja Alexander Stubbin. Loppupäivä kului Helsingissä kiertelyssä (juna-aseman lähistöllä) ja junamatkalla Lempäälään. Päivä oli innostava ja opin asian jos toisen eduskunnan toiminnasta.