Home » Mielipiteet

Eduskunnan naurettava kiista

Written By: admin on huhtikuu 4, 2014 No Comment

Lähiaikoina on ollut paljon keskustelua koulussa järjestettävissä uskonnollisista tilaisuuksista. Eduskunnassa on väitelty asiasta jo noin 2 viikkoa. Suurin osa ajasta on mennyt suvivirren kiistelyyn. Esimerkiksi esittelijäneuvos Outi Kostama ja apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen ovat sitä mieltä että tilaisuuksia pitäisi muuttaa tai jättää ne koulun ulkopuolelle. ”Toisella puolella” ovat opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä, valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen ja apulaisoikeusmies Jussi Pajuoja, jotka ovat sitä mieltä, että Suvivirsi voidaan laulaa koulussa ilman kolmatta säkeistöä. Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson kommentoi tilannetta näin: ”Virttä ei tule unohtaa tai piilottaa, vaan sen tulee kuulua kouluissamme myös tulevaisuudessa. Me emme saa pelätä jatkaa perinteitämme, ja siksi olen hieman hämmästynyt, että tämä kysymys on taas tullut ajankohtaiseksi.”

Kahden 8. luokkalaisen mielipide asiasta:

Meidän mielestämme asiaan käytetään aivan liikaa aikaa. Aihe jakaa monenlaisia mielipiteitä, mutta periaatteessa uskonnollisuus kuuluu Suomen kulttuuriin, vaikka se näkyykin kovin vähäisenä arkipäivissämme. Joissakin maissa uskonto on näkyvämpää ja heille myös tärkeämpää. Olemme sitä mieltä, että koulussa tilaisuuksia saa jatkaa samaan malliin. Ilman koulussa järjestettäviä tapahtumia harvat tämän ikäiset käyvät vapaa-ajallaan uskonnollisissa tilaisuuksissa. Heitä, jotka eivät kuulu kristinuskoon ei varmaankaan häiritse meidän uskontoon kuuluva esim. pääsiäishartaus, koska heille järjestetään muuta toimintaa.

Eniten kiistaa on syntynyt Suvivirren 3. säkeistöstä

suvivirsi