Home » Arvostelut

Divergent- Outolintu: Onko se Neljä vai Four?

Written By: admin on huhtikuu 17, 2014 No Comment

Amerikka on tuhoutunut sodan seurauksena ja jäljellä olevat ihmiset on jaettu viiteen eri osastoon: Vaatimattomiin, Teräviin, Rehteihin, Sopuisiin ja Uskaliaisiin.
Jokaisella osastolla on ihanne, jota kohti he ohjaavat ihmisiään.
Vaatimattomat haluavat auttaa toisia ja olla mahdollisimman epäitsekkäitä. Terävät ihannoivat älykkyyttä ja haluavat tietää kaikesta kaiken. Rehdit arvostavat totuutta ja pyrkivätkin puhumaan aina vain totta. Sopuisat arvostavat rauhaa ja inhoavat väkivaltaa. Viimeisenä ovat Uskaliaat, jotka suojelevat muita ihmisiä ja arvostavat rohkeutta.

factions

16- vuotias Beatrice ”Tris” Prior on elämänsä käännekohdassa, sillä pian hän saisi tietää, mihin osastoon hän kuuluu. Hän on syntynyt Vaatimattomiin, mutta hänestä tuntuu, että hän ei vain kuulu sinne. Hänet arvioidaan taipumustestissä, jonka tarkoituksena on juurikin kertoa sopiva osasto.
Mutta, Tris saakin erikoisen vastauksen: hän on divergentti eli hänellä on taipumuksia useampaan osastoon. Se tarkoittaa sitä, että häntä ei voi hallita. Se tarkoittaa sitä, että hän on vaarallinen.
Trisin täytyy tehdä valinta, jota hän ei uskonut joutuvansa tekemään- Mihin osastoon hän haluaa?
Lopulta hän päättää siirtyä salaperäisiin ja hurjapäisiin Uskaliaisiin, mutta mitkä ovat seuraamukset?

Elokuva oli ihan hyvä, mutta kuten aina kirja oli huomattavasti parempi. Elokuvasta oli jätetty pois pari mielestäni tärkeää asiaa, jotka sitten jäivät häiritsemään. Toinen asia, mikä on erittäin ärsyttävää (sekä kirjassa että elokuvassa) on nimien suomentaminen. Esimerkkinä osastot on suomennettu tyhmästi:

Abnegation- Vaatimaton
Erudite- Terävä
Candor- Rehti
Amity- Sopuisa
Dauntless- Uskalias
Minun mielestäni niitä ei olisi tarvinnut suomentaa lainkaan. Ja mitä tapahtui sille säännölle, että nimiä ei suomenneta? Esim. nimi Four on suomennettu suoraan Neljäksi. Tämä nimi on jopa ruotsiksi vain Four!!! Miksi siis se täytyi suomentaa?
Mutta muuten elokuva oli hyvä ja näyttelijät näyttelivät hyvin.

Elokuvan on ohjannut Neil Burger ja pääosia siinä näyttelevät Shailene Woodley (Beatrice Prior), Theo James (Four/Tobias), Kate Winslet (Jeanine Matthews), Ashely Judd (Natalie Prior) ja Jai Courtney (Eric).

divergent