Home » Tapahtumat, Uutiset

Suomella ei ole enää maan paras koulutusjärjestelmä

Written By: admin on toukokuu 8, 2014 No Comment

Suomi putosi ensimmäiseltä sijalta viidenneksi Pearson- koulutusfirman tekemässä kansainvälisessä koulutusvertailussa. Parhaiten pärjäsivät Aasian maat, sillä ensimmäiseksi sijoittui Etelä-Korea, toiseksi Japani, kolmanneksi Singapore ja neljänneksi Hong Kong. Tuloksissa on otettu huomioon Pisa-testit, miten maat ovat pärjänneet kansainvälisissä matematiikan & luonnontieteiden kokeissa (Timss) ja lukemisessa (Pirls).

Kaksi vuotta sitten Suomi oli ensimmäisenä samaisessa vertailussa.

Tässä ovat tulokset:

18. Belgia
  19. Tshekki
  20. Sveitsi

Mutta kertooko tämä vertailu koko totuutta? Aasiassa opiskelujärjestelmä suunnitellaan mm. Pisa-testien perusteella. Toisin sanoen, aasialaiset opiskelevat juuri tämän tyylisiin testeihin.
Esim. Suomessa näin ei tehdä. Joten, onko aasialainen koulutusjärjestelmä parempi kuin suomalainen? Ja onko sillä väliä?
Millä perusteella muut maat sitten pärjäsivät? Esimerkiksi Iso-Britannia on noin korkealla vain korkeatasoisten yliopistoidensa takia (mm. Cambridge ja Oxford)
Miksi maiden koulutusjärjestelmiä edes vertaillaan, ja mitä hyötyä siitä meille on?

Kommentoi mielipiteitäsi asiaan liittyen!