Home » Tapahtumat

Taksvärkki tulee taas 16.10

Written By: admin on syyskuu 20, 2012 No Comment

e_liikanen_396

Taksvärkki-liike sai alkunsa Ruotsissa vuonna 1961, kun opiskelijat halusivat kunnioittaa lento-onnettomuudessa menehtyneen YK:n pääsihteeri Dag Hammarskjöldin muistoa järjestämällä tempauksen. Suomeen keräys ennätti vuonna 1967, jolloin koululais- ja opiskelijajärjestöt keräsivät rahaa Peruun.

1970- ja 1980-luvulla Taksvärkki-keräyksiä järjestettiin muutaman vuoden välein, mutta 1990-luvun puolivälistä lähtien keräys on järjestetty vuosittain ja siitä on tullutkin jokavuotinen perinne suuressa osassa Suomen kouluja.

Hakkarin koulussa taksvärkki on 16.10.12

Haastattelimme Tapani Vieriä, taksvärkkipäivästä vastaavaa opettajaa.

1. Mihin kohteisiin Hakkarista tulleet rahat on aikaisemmin annettu?

– Yleensä ne on jaettu kolmen saajan kesken, joista yksi on aina ollut Lempäälän sotaveteraanit. Kaksi muuta on vaihdellut, että viime vuonna muistaakseni on mennyt Sydän lapset ja aikuiset -järjestölle. Viimeistä kohdetta en nyt muista, mutta ne kaksi kuitenkin vaihtelevat.

2. Paljonko rahaa yleensä tulee?

– Meillä on 500 oppilasta eli noin 5000e.

3. Kuka päättää rahojen kohtalosta?

– Oppilaskunta.