Home » Tapahtumat

Vaihto Saksaan 2014

Written By: admin on toukokuu 16, 2014 No Comment

Olimme matkalla Saksassa viikon. Saavuimme keskiviikkoiltana/yönä Saksaan Bremeniin ja ajoimme Bremenistä majoitus kaupunkiimme Stadthageniin. Ensivaikutelma maasta oli huikea! Kaikkialla oli kukkia ja kaikki puut ja kasvit olivat vihreitä.

Saksa1Seuraavana aamuna menimme kouluun, vaikka olimme päässeet nukkumaan vasta myöhään puolenyön jälkeen. Saksassa kaikilla yläastelaisilla alkaa koulu 7.55 ja loppuu 15.30. Koulusta saimme juomapullot, jotka saimme täyttää aina halutessamme vesiautomaatista, josta sai veden lisäksi myös eriasteisesti poreilevaa vettä. Saksassa lähes aina tilatessaan joko vettä tai mehua, sai aina kuitenkin jotain poreilevaa. Olimme joka päivä n.2-4 h koulussa, jonka jälkeen lähdimme tekemään jotain yhteistä koko porukalla. Torstaina koulutuntien jälkeen lähdimme kävelemään kohti keilaushallia ja menimme keilaamaan. Keilausretki oli hauska ja saimme viettää aikaa koko porukan kesken ja tutustua samalla muihinkin saksalaisiin, kuin omaan majoittajaan. Keilauksen jälkeen porukat jakaantuivat ja tekivät asioita oman vaihtarinsa kanssa ja hänen ehdoillaan.

saksa2

Saksa3

Saksa4Perjantaina olimme taas muutaman tunnin koulussa, jonka jälkeen lähdimme kylpylä Tropicanaan uimaan, joka oli vain pienen kävelymatkan päässä koulusta. Kylpylässä oli yksi vesiliukumäki ja paljon altaita, joten kaikille riitti tekemistä ja aika kului nopeasti. Uinnin jälkeen lähdimme viettämään grillijuhlia Saksan kauniin luonnon keskelle. Ilta kului mukavasti syödessä ja jutellessa hyvässä seurassa. Suurin osa lähti myös kiertelemään metsään ja hulluttelemaan sinne. Tuli kuitenkin ilmi, että yhteistä tekemistä tai yhteisiä leikkejä olisi silti kaivattu, kun jälkeenpäin puhuimme asiasta.

Saksa5Viikonloppu koitti ja se oli suunnattu vaihtareiden ja heidän perheidensä yhteiseksi ajaksi jos halusi. Saimme siis 2 päivää vapaata tehdä mitä halusimme. Jotkut menivät yökylään toisille vaihtareille tai bileisiin, toiset kävivät huvipuistossa ja Aleksandran yllätyssynttärit kuuluivat viikonlopun ohjelmaan. Viikonloppuna oli myös aikaa tutustua muihinkin saksalaisiin, jotka eivät ottaneet osaa vaihtoon.

Saksa6Viikonlopun jälkeen suuntasimme koulutuntien jälkeen junalla Hannoveriin, siellä saimme vapaasti shoppailla 4 h, kuten käydä Hollisterilla, Starbucksissa ja todella halvassa ja suuressa Primark:ssa. Tämän jälkeen palasimme junalla takaisin Stadthageniin, mutta jotkut jäivät vielä lisäajaksi shoppailemaan, ja tulivat omatoimisesti junalla kotiin.

Saksa7

Saksa8

Saksa9Tiistaina menimme tutustumaan vanhaan kaupunkiin Rintelniin. Siellä pääsimme kokeilemaan resina-ajelua, jossa kaksi ajoivat polkupyörillä ja kaksi istuivat keskellä vaunussa. Ajoimme raiteita pitkin Saksan upeassa maisemassa, jossa saimme taas kerran ihastella Saksan vihreyttä ja suuria keltaisia rypsipeltoja. Matkanvarrella pysähdyimme piknikille. Saapuessamme takaisin Stadthageniin, jokaisella oli taas vapaa-aikaa viimeisen loppuillan ajan. Suosittu vapaa-ajan vietto oli mm. hengailu Stadthagenin kauniissa keskustassa, jossa oli paljon jäätelöbaareja ja halpoja kauppoja. Jokainen varmasti söi paljon jäätelöä, sillä yksi jäätelöpallo suuresta valikoimasta maksoi enintään yhden euron.

Saksa10

13

Saksa12Keskiviikkona olimme viimeistä kertaa koulussa, ja päivän haikea tunnelma alkoi jo aamusta, kun piti hyvästellä tutuksi tulleet saksalaiset, jotka eivät olleet osa vaihtoa. Myös värikästä ja modernia koulua tuli ikävä, vaikkei opettajat koulussa juuri olleet mitään englanniksi meille puhuneet. Koulussa olimme pari kertaa saaneet syödä maksullisen kouluruuan, ranskalaisia ja lihakastiketta sekä nuudelikeittoa, joka myös oli suurimman osan mielestä hyvää. Muina päivinä söimme eväitä. Eväät vaihtelivat perheissä perheen tavan mukaan.Ajoimme Bremeniin, ja ennen lentoa saimme vapaa-aikaa Bremenissä. Lentokentällä jouduimme jättämään jäähyväiset uusille hyville saksalaisille ystävillemme sekä kauniille Saksalle.

Saksa14Suosittelemme erittäin paljon kaikkia lähtemään vaihtoon, jos sellaisen tilaisuuden saan! Vaihtoa ei kannata pelätä, vaikkei osaisikaan englantia kovin hyvin!