Home » Tapahtumat

Europarlamenttivaalit

Written By: admin on toukokuu 22, 2014 No Comment

Europarlamenttivaalit järjestetään joka viides vuosi. Viimeksi vaalit järjestettiin vuonna 2009, joten tänä vuonna on taas vaalien aika. Suomessa äänestys suoritetaan 25.5., mutta ennakkoäänestys järjestettiin jo 14–20.5. Ulkomailla pääsi äänestämään 14–17.5. Äänestyspaikat 25.5. ovat Kuljun koulu, Sääksjärven koulu, Moision koulu, Säijän koulu, Kanavan koulu, Lempoisten koulu ja Sääksjärven nuorisotalo.

Euroopan parlamenttivaalit järjestetään koko EU:n alueella. Niissä valitaan yhteensä 751 europarlamentaarikkoa eli meppiä 28 EU-maasta. Suomesta valitaan 13 meppiä.

Suomesta ehdokkaita on laittanut 14 puoluetta ja yksi valitsijayhdistys, joista suurimpina mainittakoon Kokoomus, SDP, Keskusta ja Perussuomalaiset. Jokainen puolue/valitsijayhdistys voi asettaa 20 ehdokasta. Mepit eivät järjesty parlamenttiin maittain, vaan Europuolueiden alle. Jokainen puolue, joka asettaa ehdokkaita vaaleihin, kuuluu johonkin Europuolueeseen.

Euroopan Unioni on taloudellinen ja poliittinen liitto, joka muodostettiin nykyisellä nimellään Maastrichin sopimuksessa 1993. Tätä ennen oli kuitenkin ollut tiiviitä talousunioneita, joiden yksi suurista tavoitteista oli suurten sotien lopettaminen Euroopassa. Nykyään EU:n alueella on esim. vapaakauppa ja vapaat matkustusoikeudet maiden välillä. Monet EU-direktiivit on otettava huomioon myöskin Suomessa lakeja laatiessa.