Home » Tapahtumat

Smokefree

Written By: admin on syyskuu 19, 2014 No Comment

Smokefree-luokkakilpailuun voivat osallistua 7. ja 8. luokat, jotka sitoutuvat yhteisellä päätöksellä olemaan tupakoimatta, nuuskaamatta ja käyttämättä sähkötupakkaa kuusi kuukautta kestävän kilpailukauden ajan. Kilpailu on järjestetty Suomessa vuodesta 1989. Se on alun perin suomalainen innovaatio, joka on sittemmin levinnyt noin 20 Euroopan maahan. Suomessa kilpailuun on vuosittain osallistunut 1100-2000 luokkaa ympäri Suomea. Vuosien varrella kilpailusta on muodostunut kouluissa joka syksyinen perinne. Kilpailu tukee kouluissa tehtävää tupakan vastaista työtä helpolla ja hauskalla tavalla.

Haastattelimme oppilaan ohjaaja Jorma Kunnasta asiasta

Mitä hyötyä smokefree kilpailuista on oppilaille? Koska luvassa on palkkio, josta koko luokka hyötyy, syntyy joukkopaine, jonka takia oppilas saattaa ohittaa kriittisen tupakoinnin aloittamis vaiheen, jonka seurauksena hän ei välttämättä aloita tupakointia alaikäisenä, eikä välttämättä ikinä.

Kuinka monta luokkaa Hakkarista osallistuu smokefree-kilpailuun tänä vuonna? 10 luokkaa, viisi 7.-luokkaa ja viisi 8.-luokaa.

Kuinka monta kertaa Hakkari on voittanut? Viisi kertaa vuosina 1995, 1996, 1998, 2004 ja 2008.

Kuinka monta kertaa Hakkari on voittanut pääpalkinnon?

Vain kerran, vuonna 1998.

Koska viimeksi Hakkari on voitanut smokefree-kilpailussa jotain ja mitä? Vuonna 2008 ja voitto oli 500€.

smokefree 2