Home » Mielipiteet

Mielipide: Kouluruoka, miksi sen pitää aina olla…

Written By: admin on syyskuu 26, 2014 No Comment

Monia koululaisia on tympinyt jo yli 15 vuotta suomen kouluruoka ,eikä tähän ole tullut muutosta.
Syynä on pienet hinnat, joilla pitäisi päivän ruoka koulun oppilaille valmistaan, niin että se on terveellistä ja monipuolista. Mutta miksi tehdä paljon ruokaa mitä kukaan ei syö? Olisi paljon helpompaa esim. olla laittamatta porkkanaraasteeseen sitä monien kammoksumaa ananasta. Senhän voisi laittaa vaikka erilliseen astiaan, niille jotka siitä pitävät. Tai tekemättä esim. kaalipataa paljoa ylimääräistä, jos on jo huomattu, että sitä jää aina yli. Näin voitaisiin sitä rahaa säästää siihen , että saataisiin kouluruokaa jota valta osa söisi.
En siis tarkoita, että ruoka pitäisi olla rasvaista pikaruokaa, päinvastoin. Kun terveellisestä ruoasta tekee sellaista josta pidetään, oppivat ihmiset myös syömään sitä ja vähentävät pikaruoan syöntiä.
Myös lempiruokaviikon rapaisia viikkoja voisi olla enemmän, ja ruoka voitaisiin suunnitella esim. oppilaiden kesken, heidän mielipiteitään kuuntelemalla mm. selvittämällä mistä he pitävät ja mitä he eivät haluaisi ruoaksi.