Home » viikon lemmikki

Viikon lemmikki: Havannankoira

Written By: admin on lokakuu 3, 2014 No Comment

Havannankoiraa on ennen kutsuttu Bichon Havanais nimellä, mutta tämä muutettiin vuonna 2009

ulkonäkö: Havannankoiran mittasuhteet on määritelty hyvin tarkasti. Rodun ihannesäkäkorkeus on 23-27 cm. Pää on muodoltaan litteä ja leveä, kuono on kapeneva.

Silmät ovat melko suuret ja muodoltaan mantelimaiset ja väriltään mahdollisimman tummanruskeat. Häntä kiertyy koiran selän päälle. Hyväksytyt värit ovat kellanruskea eri sävyissään , musta, havannanruskea, valkoinen, tupakanruskea ja punertavanruskea. Havannankoiran turkki on pitkä, ja vaatiikin säännöllistä kampausta ja hoitoa.

Luonne ja käyttäytyminen:Luonteeltaan havannankoira on ystävällinen ja leikkisä.Se on utelias ja älykäs seurakoira, joka kiintyy syvästi omistajaansa. Poikkeuksellisen valppautensa ansiosta se on helppo kouluttaa varoittamaan vieraista. Elämäniloinen rotu on sopeutuvainen ja viihtyy hyvin niin maalla kuin kaupungissakin, mutta aina on otettava huomioon sen seurallisuus, sillä tämä rotu viihtyy erittäin hyvin ihmisten seurassa.

Terveys: Havannan koirat ovat yleisesti ottaen terveitä, elinvoimaisia ja pitkäikäisiä.

Paino: 4-10kg

Omat kokemukset: Itselläni on ollut havannankoira naaras kohta 4 vuotta. Olen havainnut sen erittäin kiltiksi ja seuralliseksi, tosin sillä on tapana haukkua vieraita. Sopeutuu hyvin uusiin paikkoihin ja eläimiin esim. koirani on kissani paras kaveri!. Pienestä koostaan riippumatta hyvin vilkas ja menossa mukana, silti se on varsinainen sohvaperuna. Helppo kouluttaa ja oppimishaluakin löytyy. Autossa kuljettaminen hoituu myös ihan vapaana.

Miksi juuri Havannankoira?

-Se on erittäin seurallinen