Home » Tapahtumat, Uutiset

Taksvärkkipäivä täällä taas!!

Written By: admin on lokakuu 24, 2014 No Comment
Hakkarissa taksvärkkipäivää vietetään perjantaina 14.11.2014. Tänä vuonna keräyskohteiksi on valittu Sotiemme Veteraanit ja Gambian katulapset.
Tarkoituksena on saada oppilaille kokemusta työnhausta ja olisi hyvä, jos työtä haettaisiin myös kodin ulkopuolelta.

Työpäivän minimipalkka on 10 euroa.

Osallistuminen on vapaaehtoista, jos oppilas ei osallistu taksvärkkiin on koululla järjestetty opetusta koko päivän.

Kokous kouluun menijöiden perheiden kanssa Kokous kouluun menijöiden perheiden kanssa

Taksvärkkiliike on nuorison, varsinkin koululaisten hyväntekeväisyysliike. ”Taksvärkki-päivänä” keräykseen osallistuvat koululaiset työskentelevät päivän ajan koulun ulkopuolella ja lahjoittavat työnsä tuoton keräykselle.

Se sai alkunsa vuonna Ruotsissa 1961, kun opiskelijat halusivat kunnioittaa lento-onnettomuudessa menehtyneen YK:n pääsihteeri Dag Hammarskjöldin muistoa. Rauhan rakentajana ja maailmanlaajuisen yhteisvastuun puolestapuhujana tunnetun Hammaskjöldin muistoksi perustettiin keräys, ”en dag för Dag” (suom. päivä Dagia varten). Pian Taksvärkki levisi myös muihin Pohjoismaihin. Suomessa nimi otettiin päivätöiden historiasta.

Suomeen keräys ennätti vuonna 1967, jolloin koululais- ja opiskelijajärjestöt keräsivät rahaa Peruun. Ensimmäisen kolmen vuoden aikana keräystä olivat järjestämässä koululaiset ja opiskelijat, sen jälkeen mukaan tulivat järjestöt, muun muassa eri opiskelija-, palkansaaja- ja kirkon nuorisotyön järjestöt.

1970- ja 1980-luvulla Taksvärkkikeräyksiä järjestettiin muutaman vuoden välein, mutta 1990-luvun puolivälistä lähtien keräys on järjestetty vuosittain ja siitä on tullutkin jokavuotinen perinne suuressa osassa Suomen kouluja.

Taksvärkki ry perustettiin vuonna 1989 jatkamaan Taksvärkkitoimikuntien työtä. Kehitysyhteistyön pitkäjänteisyyden säilyttämiseksi järjestölle perustettiin pysyvä toimisto vakinaisine henkilökuntineen.

Gambian katulapset