Home » Tapahtumat, Uutiset

Hakkarissa käynnistyy pian vertaissovittelu

Written By: admin on lokakuu 31, 2014 No Comment

Vertaissovittelu on käytössä jo yli 450 koulussa ympäri suomea ja nyt se tulee pian myös Hakkariin.
Vertaissovittelijoiden haku on käynnissä parhaillaan.
Mikä on VERSO?
VERSO eli vertaissovittelu on vaihtoehtoinen ja vapaaehtoinen tapa ratkaista oppilaiden välisiä ristiriitoja koulussa. Vertaissovittelu käynnistyy koulussa koulutuksella, johon osallistuvat sekä koulun henkilökunta että vertaissovittelijoiksi valitut oppilaat. Oppilaskoulutuspäivän aikana oppilaiden kanssa keskustellaan koulun arjessa esiintyvistä häiriötilanteista ja pohditaan vertaissovittelun toimivuutta kaikenlaisten hässäköiden ratkaisemisessa.
Se on yksinkertainen ja selkeä toimintamalli, jonka mukaisesti sovittelijoiksi koulutetut oppilaan auttavat kiusaamisen tai ristiriitojen osapuolina olevia oppilaita löytämään ratkaisuja. Sovittelu on kansalaistaito, joka kantaa läpi elämän!
Jokainen koulutuksen käynyt saa vertaissovittelijan VERSO-ajokortin. Sen avulla voit näyttää olevasi vertaissovittelija ja samalla se toimii muistilappuna sovittelun kulusta.

MITÄ SOVITELLAAN?

• nimittelyä, haukkumista
  • tunnilla esimerkiksi toisen vastausten mitätöivää kommentointia, jatkuvaa ikävää vihjailua
  • tönimisiä, läpsimisiä, tappeluita