Home » viikon lemmikki

viikon lemmikki: Olderburginhevonen

Written By: admin on marraskuu 7, 2014 No Comment

Oldenburginhevonen on saksalainen puoliverirotu. Se on saksalaisista puoliverisistä raskasrakenteisin, mutta urheilullinen ja menestyksekäs kilparatsu.
Ominaisuudet:
Oldenburginhevonen on melko kookas hevonen, jolla on kaikki ominaisuudet mitä nykypäivän urheiluhevonen vain voi tarvita. Se menestyy kaikissa ratsastuksen olympialajeissa, erityisesti kouluratsastuksessa kansainvälisillä tasolla saakka ja soveltuu näyttävien liikkeidensä ansiosta hyvin myös vaunuhevoseksi.
Ulkonäkö:
Oldenburginhevosen säkäkorkeus on noin 162–178 cm ja se on väriltään yleensä ruunikko tai musta. Sillä on tavallinen mutta viehättävä pää ja pään liittymä on joskus paksu. Sen ilme on rehellinen ja aito.
Lavat ovat hyvät, mutta eivät yhtä pitkät kuin täysiverisellä eivätkä nämä hevoset ole kovin nopeita. Rintakehä on poikkeuksellisen syvä ja leveä. Selkä on vahva ja lautanen hyvin kehittynyt. Voimakkaan takaosan ansiosta oldenburginhevoset hyppäävät hyvin ja ovat taitavia kouluratsuja. Jalat ovat lyhyet ja vahvat, nivelet suuret ja etusäären ympärysmitta 23 cm. Kaviot ovat hyvälaatuiset. Liikkeet ovat tahdikkaat, joustavat ja suorat. Joillakin oldenburginhevosilla etujalkojen liikkeet ovat yhä vaunuhevosille tyypillisesti korkeat. Luonteeltaan oldenburginhevonen on kiltti ja tottelevainen.
Historia:
Oldenburginhevonen jalostettiin friisiläisistä. Sen alkuperäinen käyttötarkoitus oli raskas vaunuhevonen, mutta nykyään se on suosittu kilparatsu.

Oldenburginhevosilla on polttomerkki, joka kertoo hevosen olevan aito olderburginhevonen.

Omatkokemukset:
Itselläni on 16 vuotias Oldenburgin tamma Irina. Se tuli meille noin vuosi sitten ja on opettanut siitä lähtien minulle paljon uusia asioita. Irina on luonteeltaan kiltti ja ymmärtäväinen ja haluaa aina tehdä parhaansa. Sitä on nuorempana käytetty menestyksekkäänä esteratsuna, mutta meillä ollessaan sillä on pääasiassa menty koulua. Mutta tietysti välillä myös esteitä, mitä se rakastaa kovasti. Irinallakin on Olderburginhevosille tyypillinen polttomerkki.
Miksi juuri oldenburgin hevonen?
-Se on ahkera, kiltti ja luotettava
– Helppo hoitaa ja toimii erinomaisena ratsuna.
-Kauniin näköinen ulkonäkö.
-Kiintyy ihmiseen hyvin.