Home » Tapahtumat, Uutiset

Verso-koulutus

Written By: admin on marraskuu 7, 2014 No Comment

verso

Verso-koukutus järjestetään Kuljun koululla 13.11.2014 klo 09.00-14.00.
Hakkarista valittiin oppilaita 24 ja opettajia noin 5.
Sovittelu ja restoratiivinen lähestyminen käynnistyy koulutuksin. Koulutuspolku rakentuu toiminnan käynnistävästä peruskoulutuksesta, jatkokoulutuksesta sekä räätälöitävästä syventävästä koulutuksesta. Lisäksi järjestämme vanhempainiltoja, seminaareja ja workshopeja.
VERSO eli vertaissovittelu on vaihtoehtoinen ja vapaaehtoinen tapa ratkaista oppilaiden välisiä ristiriitoja koulussa. Vertaissovittelu käynnistyy koulussa koulutuksella, johon osallistuvat sekä koulun henkilökunta että vertaissovittelijoiksi valitut oppilaat. Oppilaskoulutuspäivän aikana oppilaiden kanssa keskustellaan koulun arjessa esiintyvistä häiriötilanteista ja pohditaan vertaissovittelun toimivuutta kaikenlaisten hässäköiden ratkaisemisessa.
Vertaissovittelu on yksinkertainen ja selkeä toimintamalli, jonka mukaisesti sovittelijoiksi koulutetut oppilaan auttavat kiusaamisen tai ristiriitojen osapuolina olevia oppilaita löytämään ratkaisuja. Menetelmä opetellaan sarjakuvan avulla ja sitä harjoitellaan draamaa apuna käyttäen. Sovittelu on kansalaistaito, joka kantaa läpi elämän!
Kanssakäymistä sosiaalisissa tilanteissa, esimerkiksi ristiriitatilanteissa, on myös mahdollista harjoitella. Suomen Punainen Risti järjestää opettajille vertaissovittelu eli VERSO -koulutusta, jonka tavoitteena on koulujen toimintahäiriöiden vähentäminen ja ehkäiseminen. VERSO -kouluissa pyritään väkivallattomuuteen ja päihteettömyyteen, koulukiusaamisen vähentämiseen ja hyvään työrauhaan. VERSO -koulutus on toimintapainotteista – oppilaat ja opettajat pääsevät heti harjoittelemaan ratkaisujen löytämistä oman yhteisönsä tilanteisiin.