Home » Uutiset

POLIISI VEI 15-VUOTIAAN KOULUSTA POIS KÄSIRAUDOISSA

Written By: admin on marraskuu 21, 2014 No Comment

Helsingin Sanomat julkaisivat artikkelin perjantaina 21.11.2014 jossa kerrottiin 15-vuotiaan Eliaksen pidätyksestä julkisella paikalla. Elias pidätettiin huumeiden jakamisesta/käytöstä. Jutussa Eliaksen vanhemmat kritisoivat poliisin toimintaa.

Kun poliisit pidättivät Eliaksen, niin he eivät antaneet Eliaksen soittaa vanhemmilleen. Eliaksen isä kuuli asiasta vasta iltapäivällä Eliaksen pikkuveljeltä. Elias kuoli muutama vuotta myöhemmin 18-vuotiaana keuhko kuumeeseen. Eliaksen vanhempien mukaan Eliaksen pidätys olisi pitänyt tehdä eri tavalla, sillä heidän mukaansa Eliaksen syrjäytyminen alkoi pidätyksestä.

Elias kertoi ennen kuolemaansa, että poliisit alkoivat syyttämään vääristä jutuista kuten lakan myymisestä 7-luokkalasille. Eliaksen mielestä tapahtuma ei olisi ollut niin traumaattinen kokemus jos he olisivat tulleet hakemaan kotoa. Koulussa Eliasta alettiin väistellä käytävillä ja hänestä alkoi liikkua kaikenlaisia huhuja.

Jutun luettuani mielestäni on väärin että poliisien piti tulla hakemaan koululta, eivätkä voineet odottaa että hän pääsee kotiin. Julkinen pidätys on liian ”leimaavaa”.

Helsingin Sanomien juttu löytyy täältä: http://www.hs.fi/kotimaa/a1416462482208