Home » Tapahtumat

Vaihdossa Hollannissa.

Written By: admin on joulukuu 11, 2014 No Comment

Osa koulumme kahdeksas luokkalaisista oli Hollannissa 24.-28.11. Matkasta on siis noin pari viikk0a, joten matkaajat ovat ehtineet jo toipua reissusta. Suomalaisilla oli maassa paljon nähtävää ja koettavaa, sillä kulttuuriero oli joissain tilanteissa suuri. Kokonaisuutena matka oli kuitenkin mukava ja uusia kaverisuhteita syntyi.

Maanantaina 24.11 bussimme lähti kohti Helsinkiä klo 10 D-solusta. Matkalaukut heitettiin kyytiin ja matka kohti Hollantia saattoi alkaa. Ajoimme bussilla n. 2h Helsinki-Vantaan lentokentälle, jossasaimme jo alkuun vääntää kättä matkaselvityksen kanssa. Ongelmasta kuitenkin selvittiin ja pääsimme läpi myös turvatarkastuksesta. Sitten meillä oli  vapaa-aikaa n. 30min, kunnes piti taas kokoontua lähtöportille. 2h 30min lentokoneessa meni hyvin, vaikka se olikin viitisen minuuttia myöhässä. Saavuimme poutaiseen Amsterdamiin, jossa ihmettelimme kuinka ihmiset pukeutuvat toppavaatteisiin, vaikka lämpöä oli lähes 10°C. Siitä lähtikin bussimatka kohti Schoonhovenia. Istuimme jälleen bussissa tunnin verran, jolloin päädyimme koululle, jossa jokaista odotti oma isäntä tai emäntä perheineen. Jokaista hieman jännitti, kun jouduimme eroamaan porukasta, mutta selvisimme jokainen hyvin seuraavaan päivään.

Hollanti

Tiistaina 25.11 pääsimme tutustumaan hollantilaiseen koulunkäyntiin. Päivä oli meistä ihan kiva, mutta lähes kaikkia hirvitti liikuntatunti. Nimittäin meidät, saksalaiset, sekä hollantilaiset tungettiin samaan liikunhalliin. Yhteensä ihmisiä oli siinä salissa n. 100. Osa sai pieni kolhuja, niin käsiin, kuin varpaisiinkin, mutta se ei onneksi menoa juuri haitannut. Muita oppiaineita oli köksä, kuvis ja ilmasu. Kokemuksesta rikkaimpina. Koulupäivän jälkeen suurin osa lähti Schoonhovenin keskustaan tutustumaan. Kävimme syömässä ja vietimme aikaa kylässä muutaman tunnin. Ilta läheni ja porukka rupesi pienenemään, sillä jokainen oli jo lähdössä kotiin.

nimetön

Keskiviikkona 26.11 lähdimme käymään Hollannin hallinnollisessa pääkaupungissa Haagissa. Kävimme siellä Escher-museossa, sekä kurkkimassa pienoismalleja, jotka oli tehty Hollannin eri nähtävyyksistä. Escher oli monista hieman tylsä ja tehtävä, joka sijoittui sinne, oli vaikea. Selvisimme kuitenkin ilman taidemyrkytystä ja Haagin jälkeen suuntasimme kohti kylpylää. Matkalla poikkesimme syömässä joko McDonlandsissa, Subwayssä tai KFC:ssä. Suurinosa ryntäsikin heti Mäkkiin. Päästesämme kylpylään, hämäännyimme hieman, sillä pojilla ja tytöillä oli samat pukkarit ja suihkut. Pahimman järkytyksen laantuessa, pääsimme uimaan hyväksi aikaa ja kivaa oli, kunnes piti taas istahtaa bussiin ja palata koululle ja koteihin.

k

Torstaina 27.11 aamulla bussimme suuntasi kohti Eftelingiä, suurta teemahuvipuistoa. Ensivaikutelma oli upea, sillä kaikki oltiin rakennettu tarkasti ja hienosti. Huvipuistossa jokainen hieman hajaintui pieniin ryhmiin, joten on vaikea sanoa, kuinka muilla meni. Itse petyin kuitenkin siihen, että laitteita oli liian vähän niin suureen alueeseen nähden. Olihan tuo kuitenkin upea ja uusi nähtävyys, enkä kumminkaan jättäisi kokemusta pois. Ruotsin- ja englanninopettajallamme Kiiralla oli samaisena päivänä syntymäpäivä, joten pääsimme myös laulamaan hänelle porukalla. Neljän aikaan lähdimme ajamaan takaisin koululle, jossa oli iltajuhla. Isäntäperheemme olivat tuoneet erilaisia hollantilaisia herkkuja seisovaan pöytään, josta sai hakea haluamaansa. Päivästä jäi kiva fiilis jokaiselle.

l

Perjantaina 28.11 oli hieman haikeaa sillä oli aika lähteä takaisin sateiseen Suomeen. Meillä oli lähtö Schoonhovenin koululta kymmeneltä. Hyvästelyjen jälkeen nousimme bussiin ja matkamme kohti Amsterdamin kenttää alkoi. Ajomatka sujui hyvin, ilman ongelmia ja myös lähtöselvityksissä pääsimme helpolla. Kenttä oli jonkiverran Helsinki-Vantaan lentokenttää suurempi ja modernimpi. Koneita oli siellä täällä, mutta kaikki pääsivät porteille ajoissa. Kone lensi saman ajan kuin edellisellä kerralla. Suomessa meitä odotti ankea ilma, sekä pimeys. Onneksi pääsimme aika nopeasti busiin, ellei yhtä matkalaukkua oltaisiin jätetty liukuhihnalle. Onneksi tuostakin ongelmasta selvitiin ja olimme valmiita lähtemään Lempäälään. Olimme koululla kahdeksan aikaan ja pääsimme väsyneinä lähtemään kotiin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Matka oli jokaiselle meistä upea ja voisimme kokea sen uudestaan, nyt kun tuntee jo hollantilaista kulttuuria. Kiitos Kiiralle ja Maijulle, kun he lähtivät kanssamme vieraaseen maahan, jaksoivat kuunnella valitustamme ja tsemppasivat joka tilanteessa. Suuri kiitos heille!! Kiitos myös koko vaihtoporukalle, ootte mahtavia!! Kevättä odotellessa.