Pienellä rahalla suuria tekoja

Written By: admin on tammikuu 30, 2015 No Comment

IMG_1314

Maija Turkkinen kävi kertomassa Hakkarin toimituksille, mihin tämän vuoden taksvärkkirahamme menivät.

Rahamme menivät Gambiaan kahteen esikouluun ruokarahaksi MMK-yhdistyksen kautta. Välillä ruoka on ihan tavallista suomalaista kaurapuuroa, välillä paikallista ruokaa. Lapset käyvät 2-3 vuotta esikoulua, jonka jälkeen he siirtyvät kouluun. Jo 18 eurolla kuussa lapsi saa tukea koulunkäyntiin eli opetuksen, ruoan, kengät ja koulupuvun. Nykyisen esikoulun paikalla oli ennen heinistä rakennettu koulu. Paremman koulun saamiseksi Suomesta lähetettiin rakennusmateriaaleja ja heinäkoulun tilalle rakennettiin uusi kaksiluokkainen tiilikoulu.

IMG_0654

Kylässä ihmiset ovat taikauskoisia. Kerran eräs tyttö sai pahan palovamman koko reiteensä. Kylän poppamies hoiti palovammaa rotankarvalla ja heinällä. Yhdistyksen työtä on myös auttaa terveysasioissa, ja onneksi Maija sai tuttaviensa kanssa parannettua voiteella tytön jalan. Kylässä on myös paljoin muita terveydellisiä ongelmia, kuten paljon märkärupea, palovammoja, silmäsyöpää ym.

1966686_659786284087408_1245954121_n

Gambia on yksi maailman pienimpiä ja köyhimpiä maita. Gambiassa valtion kouluissa yhdessä luokassa on noin. 70 oppilasta, joten opetus on myöskin sen tasoista. Tänä vuonna talvi tulee olemaan rankka, koska Gambiassa oli tavallista lyhempi sadekausi. Ihmiset eivät uskaltaneet istuttaa riisiä, sillä sateen tulosta ei ollut varmuutta, joten ruoka tulee olemaan vähissä. Ebolan takia monet matkayhtiöt ovat lopettaneet lentoja Gambiaan tartuntariskin takia, vaikka ebola ei ole vielä onneksi levinnyt Gambiaan. Tämä aiheuttaa rahallisia ongelmia, sillä Gambia elää pääasiassa turismista. Pieni raha tulee siis todella tarpeeseen.

IMG_0500

MMK -yhdistys kerää kaikki mahdolliset lahjoitukset Gambian lasten hyväksi, sekä myy Gambialaisia tuotteita Suomessa, joista raha lahjoitetaan Gambian kahdelle esikoululle. Yhdistys järjestää myös joskus konsertteja ja ideoi muita tapoja kerätä rahaa. Yhdistys pyrkii antamaan lapselle mahdollisuuden koulutukseen, terveydenhuoltoon ja parempaan elämään. Meidän euromme on 50 dalasia, 50 euroa on Gambiassa koulutetun opettajan palkka, joten pienikin raha merkitsee todella paljon Gambiassa.

IMG_0479

Maija kiittää lahjoituksesta, sillä kaurapuuroannoskin tulee lapselle todella tarpeeseen, sillä surullisen usein lapset joutuvat lähtemään kouluun tyhjällä vatsalla.

afoutl