Home » Uncategorized

Veteraanit kiittävät

Written By: admin on helmikuu 13, 2015 No Comment

vet 2

Hakkarin koulussa vieraili pari viikkoa sitten sotaveteraanijärjestö Sakkolan edustajia. Edustajat Hannu Turkkinen ja Pertti Keinonen sekä sotaveteraani August Viskari. Edustajat kiittivät Hakkarin koulua pitkään jatkuneesta rahallisesta avustuksesta ja he olivat kiitollisia kuinka suuria määriä Hakkarin koulu on auttanut heitä. Hakkarin koulu ja muut lempääläläiset Yhtiöt ovat jo pitkään tukeneet Sakkolan sotaveteraani järjestöä rahallisesti Ja monet yksityiset tahot ovat auttaneet sakkolaa. Toivon mukaan tukeminen jatkuisi vielä pitkään ja rahallinen tuki on aina tervetullutta. Haastateltuamme heitä pitkään ja hartaasti seuraavat asiat tulivat ilmi. Hakkarin koulun oppilaskuntaa kysyttiin liittymään Sotaveteraanijärjestön tukijaksi johon sisältyisi Sakkola säätiö oma lehti ja 15 euron vuosimaksu.
Suurimmilta osin rahallinen avustus menee veteraanien kuntoutukseen ja kunnossapitoon. Haastateltuamme sotaveteraania hän kertoi olleensa iloinen kuntoutuksen hyödystä. Haastattelun aikana August kertoi tulleensa juuri jalkahoidosta.
Lempäälän järjestöön kuuluu suunnilleen 36 Rintamatunnuksen omaavaa Sotaveteraania ja 5 Naista Yhteensä yli 40 Sotaveteraania kuuluu Lempäälän järjestöön. Säätiön perustamisen alkuaikoina Rintamaveteraaneja oli yli 450.
Rintama veteraanit ovat huomattavasti alemmassa asemassa verrattuna Sotainvalideihin ja tähän on eduskunta myöntänyt määrärahoja sotaveteraanien hyväksi. Rintama veteraaneilla on myös ollut poliittista jakaumaa esimerkiksi äärivasemmistolais toimintaa mutta se on jo loppunut Lempäälässä. Lisäksi on ollut naispuoleisia Lotta järjestöjä joiden toiminta on kielletty.
Kysyimme onko sotaveteraani järjestö järjestämässä mitään isompia tapahtumia ja heidän vastauksensa mukaan mitään erikoisempaa ei ole tulemassa, mutta esimerkiksi syksyllä on kirkkotilaisuus sekä joulukuvaelmaa on tulossa eli sellaista pientä omatoimista toimintaa on. Ottaen huomioon veteraanien iän ei mitään suurempaa tilaisuutta voidakaan järjestää
Nykyään eläviä sotaveteraaneja on yllättävän paljon, kun miettii että sotaa käytiin vuonna 1944 ja siihen yhdistämällä pelkästään Lempäälässä asuvat 40 sotaveteraania niin on hyvin yllättävää kuinka hyvässä kunnossa veteraanit ovat.