Yhteishaku 24.2–17.3.2015

Written By: admin on helmikuu 20, 2015 No Comment

Haastattelimme opo Suvi Haapalahtea, joka kertoi meille pian alkavasta yhteishausta.
Kaikki ysiluokkalaiset tekivät harjoitushaun opon tunneilla, jonka saa kotiin mukaan, jotta vanhempien mielipiteet otetaan huomioon. Varsinainen haku tehdään kun vanhemmat ovat hyväksyneet harjoitushaun. Yhteishaku tehdään yhdessä opon tunnilla sähköisesti opintopolussa.
Tilastollisesti ei ole varmaa, mutta oletettavasti noin puolet hakevat ammatilliseen koulutukseen ja puolet lukioon. Lukioon hakijoita on kuitenkin hieman enemmän. Lukiolaisista noin reilu puolet menevät Lempäälän lukioon ja loput tasaisesti eri lukioihin Tampereelle. Tamperelaisten lukioiden suosio vaihtelee vuosittain eri lukioiden välillä.
Ammatilliselle puolelle hakevista oppilaista suurin osa hakee Valkeakosken ammatti- ja aikuisopistoon tai Treduun. Erityisesti suosittua linjaa ei ole, vaan kaikki hakevat eri linjoille oman mielenkiinnon mukaan. Varsinkin metallialalle toivotaan paljon uusia hakijoita työvoiman puutteen takia. On myös yksittäisiä hakijoita, jotka hakevat mm. Hämeenlinnaan tai jonnekin muualle.
Kaikkien pääsykokeiden pääsykoepyynnöt tulevat viimeistään huhtikuun 20. päivä. Hakujen tulokset julkaistaan 11. kesäkuuta, joten kaikki saavat tietää tulokset ennen juhannusta. Jos ei pääse mihinkään mihin haki, niin saa soiton opolta ja yhdessä opon kanssa mietitään miten jatketaan eteenpäin. Amikseen voidaan ottaa oppilaita aloille, joilla ei ollut tarpeeksi hakijoita tai ammattistartille. Vaihtoehtona on myös lisähaku tai lähialueiden kymppiluokka. Jatkossa tulee olemaan myös lukiostartin tyyppinen ohjelma, jossa voi valita meneekö ammattikouluun vai lukioon. Vuoden aikana opiskellaan lukiossa että amiksessa ja valitaan koulu, joka miellyttää itseä. Lukioissa ja ammattikouluissa otetaan huomioon myös oppimisvaikeudet. Ammattikoulussa oppimisvaikeuksiin voidaan antaa enemmän apua ja helpotuksia, mutta myös lukioissa saa joustoa ja tukea.