Hakkari mukana #MunLiike kampanjassa

Written By: admin on maaliskuu 27, 2015 No Comment

#munliike

#MunLiike on tarkoitettu tukemaan kivaa ja aktiivista liikuntaa myös koulupäivän aikana. Ohjelmaan valittiin mukaan 150 koulua ja yhteensä noin 60 000 oppilasta. On tehty tutkimus, että yläasteikäiset liikkuvat koulussa kuuden tunnin aikana vain 7 minuuttia jos päivän aikana ei ole liikuntatunteja. Tarkoituksena on siis lisätä yläkouluikäisten liikunnan määrää koulun kautta. Kouluissa on varattu 20 oppilasta, jotka ovat koulutettu pitämään muille oppilaille kivoja aktiviteetteja päivän aikana. Viime kevään kampanjaväline oli pallo, tänä keväänä se on frisbee.

Haastattelimme kahta Hakkarin koulun oppilasta, jotka osallistuivat #MunLiike koulutukseen. He tulevat siis pitämään liikunnallisia välkkähetkiä tulevaisuudessa. He kertoivat mielipiteitään ja vastasivat kysymyksiimme #MunLiike kampanjaan liittyen:

Anette ja Vilma kertoivat, että tarkoituksena on saada oppilaita liikkumaan enemmän eikä vain käyttää puhelinta välitunneilla.  Liikunnallisia välituntitapahtumia järjestetään liikuntahallilla, koulun pihalla, tenniskentällä ja kaikkialla missä keksitäänkin. Tytöt lähtivät tapahtumaan mukaan liikunnanopettajan kannustuksella ja tajusivat että voisivat tehdä välkillä jotain muutakin kun vain pelata puhelimella tai istua passiivisesti. Se tuo myös mukavaa vaihtelua. He uskovat, että muut oppilaat lähtevät mukaan tapahtumiin. Tarkoituksena on saada kaikille hauskoja kokemuksia liikunnasta.
Hakkarin koulussa koulutettiin 19 oppilasta, 10 tyttöä ja 9 poikaa. Koulutus oli enemmän sosiaalisten taitojen kehittämistä ja ohjaamisen harjoittelua. Asioita kerrottiin paljon. #MunLiike kampanjaan osallistuminen on vapaaehtoista, ketään ei pakoteta pelaamaan tai osallistumaan.

Lisää kampanjasta löydät sen sivuilta: https://www.munliike.fi/