Home » Oppilaiden haastattelut, Tapahtumat

Kasiluokkien TET-kokemukset

Written By: admin on toukokuu 15, 2015 No Comment

Halosella järjestelyä

Olin tet-viikon Ideaparkin Halosella. Aika kului siellä nopeasti, vaikka välillä oli tylsääkin. Työt alkoivat joka päivä klo. 10 ja päättyivät vasta klo 18. Työtehtävät olivat samanlaisia, kuin olin ajatellut: siivousta, tavaroiden järjestämistä, purkua ja hinnoittelua. Mukavinta Halosella oli rento meininki, vaikka säännöt siellä olivat tiukat. Ikävintä tetissä oli siivous, sillä kauppa on suuri ja siivottavaa riitti. Pieniä vahinkoja lukuun ottamatta viikko oli onnistunut.

Lempoisissa tekemisen puutetta?

Olin Lempoisten koulun ala-asteella TET:tissä. Pääasiassa toimenkuvaani kuului lasten vahtiminen ja läksyjen ja tehtävien tarkastaminen. Nautin lasten seurasta ja niistä harvoista tehtävistä, jotka minulle annettiin. Asioita, joista en pitänyt olivat muun muassa: vähän tekemistä, kouluruoka ja sääntö ettei edes välitunneilla saanut käyttää puhelinta. Menisin TET:tiin sinne vaikka uudestaankin, koska pidän lasten seurasta ja rupesin lämpeämään hommalle vasta keskiviikkona ja en ehtinyt nauttimaan viikosta täysin siemauksin.

Ala-asteella vanhojen tietojen kertausta

Olin Lempoisten koulun ala-asteella TET:issä. Avustelin oppilaita ja opettajia erilaisissa tehtävissä esim. otin kopioita, autoin oppilaita tehtävissä, vahdin heitä sisällä sekä ulkona ja annoin heille tarvittaessa ohjeita miten toimia. Pidin minulle annettavista tehtävistä ja tein niitä enemmän kuin mielelläni, koska tehtävää oli todella vähän siihen nähden mitä olin alun perin luullut. Kaiken puolin mukavaa oli ja haluaisin mennä koululle uudestaankin TET:iin, jos ei olisi pakko valita jotain muuta. Suosittelen kaikille jotka pitävät lasten kanssa olemisesta ja jotka muistavat ainakin jotain ala-asteelta.

Päiväkodissa lastenlaulujen opettelua

Vk. 19 sujui rattoisissa merkeissä ollessani tutustumassa työhön päiväkoti Saturannassa. Päivät alkoivat aina kello kahdeksalta ja saavuinkin paikalle lasten syödessä aamupuuroaan. Alkuun pikkuiset varoivat tekemästä tuttavuutta, mutta jo ensimmäisen päivän jälkeen he roikkuivat niskassa ja jaloissa. Parasta koko TET:ssä oli varmaankin se, kun pääsi olemaan ulkona niin paljon ja leikkimään lasten kanssa. Hetkittäin joutui menemään oman heittäytymiskyvyn rajoille, kun olisi pitänyt leikkiä pieneten kanssa kotia tai jotain vastaavaa. Myös lasten laulaessa iloisia kevätlauluja, olin ihan hukassa, sillä en muistanut sanoja, vaikka sävel oli tuttu. Onneksi lapset olivat anteeksiantavia, eivätkä ottaneet itseensä, jos en osannut laulun sanoja tai ruvennut ryömimään maassa miten sattuu. Henkilökunta oli todella mukavaa ja ottivat minut lämpimästi vastaan, vaikka olinkin muita lapsia ”hieman” vanhempi. Tekeminen ei todellakaan loppunut kesken edes silloin kun lapset olivat nukkumassa. Aina löytyi jotain askarreltavaa ja valmisteltavaa. Pienten ollessa hereillä sai aina olla vahtimassa ja leikkimässä heidän kanssaan, mikä oli tietty vain plussaa. Haikein mielin jouduin perjantaina lähtemään päiväkodista. Pakko myöntää, paikkaa ja ihmisiä jäi ikävä. En kuitenkaan halau aikuisena itse alalle.

Laukon kartanossa haravointia

Olin tet-viikolla töissä Laukon Kartanolla, joka sijaitsee vajaan 10 km päässä Narvasta. Minä tein siellä 8h päiviä eli täysinäisiä työpäiviä, mutta sain torstain vapaaksi. Minulla oli siellä aika yksinkertainen työnanto. Käy haravoimassa kaikki isoimmat oksat kartanon pihalta ja keräänne kasoihin , sitten haet mönkijän ja peräkärryn ja keräät ne kasaan ja käyt heittämässä ne Laukon Narvassa olevaan risukasaan. Tätä samaa työtä tein koko viikon sillä ei Laukon Kartanon edusta ihan pieni ollut. mutta saihan siitä vähän rahaakin. Oli tetissäkin hyvät ja huonot puolensa. Hyviä puolia olivat ne että sain ajaa mönkijällä, oli reilusti taukoja, siellä töissä olevat ihmiset oli mahtavia ja etenkin työnantaja. Huonoja puolia olivat kun joutui heräämään puoli 6, koska työt alkoivat 7 ja Laukoon oli sentään 30km ajomatka. Laukolla oli kaiken kaikkiaan jotakuinkin 32 taloa entisöitävänä joista 6 on asuinkelpoisia. Siellä oli myös muutamia virolaisia töissä.

Nokia Networks

Olin tetissä Nokia Networksilla Tampereella se oli kivaa ja haluaisin mennä sinne uudestaan harmi että tulin puolessavälissä viikkoa kipeäksi. Siivosin kaappeja, korjasin tuoleja, keräsin kuppeja ja järjestelin kirjoja olisin torstaina mennyt labraan tekemään töitä mutta tulin kipeäksi.

Villihanhessa juotavaa rajattomasti

Olin tetissä ravintola Villihanhessa, joka on keskustassa, olin siellä noin 31h tet-viikon aikana, olin myös 3 päivää ”Tähti” nimisessä kahvilassa, jonka työnantajani omisti myös. Työpäivät olivat lähinnä samoja juttuja päivittäin. Tiskausta, annoksien tekemistä, pöytien pyyhkimistä ja siivoamista, lajittelua ja tarjoilua. Siellä kahvilassa taas tein voileipiä, piirakoita, keittoja ja salaatteja. Villihanhessa oli hyvät ja huonot puolensa. Hyviä; Paljon taukoja, limsa hanoista juotavaa aina kun oli jano, sai tehdä itselle ruokaa mukaan ja paikanpäälle ja oli itsellä vähän sananvaltaa että mitä halusi tehdä missäkin järjestyksessä. Huonoja; Joka päivä samaa juttua, mikä alkoi käymään vähän tylsäksi ja eipä niitä muuten ollutkaan. Siis kaiken kaikkiaan Tet-viikkoni oli mukavaa vaihtelua kouluviikkoon, ja olisin mieluusti jäänyt toiseksikin viikoksi 🙂

Mattilassa sisarusten kanssa

Olin Mattilan koulun ala-asteella TET:ssä. Pääasiassa autoin oppilaita, mutta minä myös tarkistin kotiläksyjä. Minä myös osallistuin liikuntatunneille. Loppuviikosta minulle alettiin antamaan tehtäviä esim. kannoin pöytiä ja tuoleja varastoon. Huonointa oli, kun ei ollut mitään tekemistä. Parasta viikossa oli pitkät välitunnit ja kun välitunneilla mentiin keinumattia. Menisin uudestaan ensivuonna, koska siellä on mukavia lapsia ja koska minulla on siellä 4 sisarusta, mutta ei voi mennä samaan paikkaan TET:n.