Rehtorin palsta toukokuu 2015

Written By: admin on toukokuu 22, 2015 No Comment

”Jo joutui armas aika”

Kuusi aamuherätystä jäljellä tätä lukuvuotta! Hakkarin koulun kevätjuhlaa vietetään lauantaina 30.5. klo 8.30 alkaen Hakkarin liikuntahallilla – jälleen perinteisin menoin. Juhlassa saamme nauttia oppilaiden musiikki- ja tanssiesityksistä , kuulla muutaman virallisen puheen ja ennen kaikkea todistaa, kuinka yli 180 päättöluokkalaista saa juhlallisesti todistuksen siitä, että peruskoulu on suoritettu.

Juhlaamme ovat tervetulleita kaikki oppilaiden huoltajat ja läheiset! Teille on varattu liikuntahallin oikeanpuoleinen katsomo ja niiden edessä olevat istuimet.

Suomessa on vankka ja vahva juhlakulttuuri. Viime aikoina olen kuitenkin ollut vähän huolissani siitä, että juhlakäyttäytymisessä on ollut hieman ongelmia. Kaikkien juhlien esiintyjät ovat nähneet paljon vaivaa esityksiä valmistellessaan ja juhlaväen pitäisi sitä arvostaa . Kaikki yläkouluikäiset oppilaat osaavat ja pystyvät halutessaan istumaan tunnin verran ihan hiljaa ja nätisti, olipa tilaisuus mikä hyvänsä. Arvokkaisiin juhliin eivät kuulu vihellykset, tömistykset, ylimääräiset taputtelut tai huutelut. Uskon ja luotan siihen, että Hakkarissakin päästään takaisin sellaiseen juhlakulttuuriin, jossa kaikki, niin esiintyjät kuin yleisökin, luovat juhlasta hienon päätöksen lukuvuodelle.

Kiitos jo etukäteen kotiväelle, jos olette tässäkin asiassa yhteisessä rintamassa kanssamme, ja keskustelette myös kotona fiksun käytöksen merkityksestä!

Muistuttelen myös mieleen, että vaikka yhdeksäsluokkalaisilla peruskoulu päättyy ja juhlan jälkeen järjestyssäännöt eivät enää heitä koske, Suomen lait ovat kuitenkin voimassa ja koulu on edelleen savuton alue. Sikarit ja kuohujuomat eivät sovi koulun pihalle edes kevätjuhlien päätteeksi.

Kiitos kuluneesta lukuvuodesta ihan jokaiselle kouluyhteisön jäsenelle – oppilaille, henkilökunnalle ja kaikille huoltajille. Hakkarissa on ilo olla töissä!

sarjis

Monena keväänä suvivirren asemastakin on kiistelty – onneksi tänä keväänä ei. Siitä kesä alkaa!