Home » Info

Muistathan nämä liikenteessä

Written By: admin on elokuu 31, 2015 No Comment

Suojatie

Kaikkien pitäisi tietää liikennesäännöt. Rekan alle jäi viimeviikolla kaksi alakouluikäistä lasta. Jokaisen pitäisi alkaa miettimään omaa liikennekäyttäytymistään tarkemmin. Hakkarissa moni yhdeksäsluokkalainen kulkee kouluun mopoilla, mönkijöillä ja mopoautoilla. Liikenne on vilkasta varsinkin koulupäivien loppuessa, jolloin kaikkien pitäisi noudattaa erityistä varovaisuutta liikenteessä. Muistakaa aina olla varuillanne vaikka palaisi vihreä valo, ei tiedä millaisia kaahareita on liikenteessä. Kävelijöidenkin pitää muistaa olla erityisen tarkkana. Aina pitää käyttää suojatietä, sillä autoilijoilla ei ole velvollisuutta väistää muuten, eikä autoilija edes välttämättä huomioi tienylittäjää jos hän ei ole suojatiellä. Pimeällä ja etenkin talvella, nytkin myös syksyn tullen on todella tärkeää käyttää heijastimia. Suojatietä ylittävää ihmistäkään ei näe pimeällä ilman heijastimia.

Pyöräillessä on erityisen tärkeää käyttää kypärää. Pyörän heijastimetkin on myös syytä olla kunnossa. Kannattaa myös ensimmäisten yöpakkasten tullessa miettiä, kannattaako pyörällä lähteä liikenteeseen, sillä tiellä voi olla mustaa jäätä. Muistakaa aina myös tarkistaa että jarrut ovat kunnossa ja ketjut paikoillaan. Jarrun toimimattomuudesta voi seurata pahaa jälkeä. Soittokello on myös erittäin tärkeä varuste. Laki määrää käyttämään valoja pyörässä pimeällä.

Nettivekkarin toimitus toivottaa iloista ja turvallista syksyä!