Home » Haastattelut

Written By: admin on syyskuu 21, 2015 No Comment

KEKE ON KESTÄVÄKEHITYS.

Kestävääkehitystä seurataan Hakkarissa.

Keken päämääränä on taata terveelliset,turvalliset ja oikeudenmukaiset elämisen mahdollisuudet nykyisille ja tuleville sukupolville sekä turvata ympäristön kantokyvyn ja luonnon muotoisuuden säilyminen.

Keken ohjelma on työväline, jonka avulla kestävän elämäntavan oppiminen tehdään suunnitelmalliseksi osaksi opetusta ja koulun arkea.

Haastattelimme Hakkarin koulun energian kulutuksesta Päivi Liejumäkeä , joka on Lempäälän LVI-insinööri ja toimii kuntamme kestävän kehityksen työryhmässä.

1. Seurataanko hakkarissa energiankulutusta?

-Seurataan aika aktiivisesti ilmastointi remontin seurauksena.

2.Onko energian kulutuksen vähentämiseksi asetettu tavotteita?

-Koko kunnassa asettettu tavoite, että 7% tippuu.

3. Onko koulun energiankulutus vähentynyt edelliseen vuoteen verrattuna?

– 2012 vuoteen verrattuna kulutus on 40% vähentynyt remontin ansiosta.

4. Onko huoneen lämpötila säädetty suositusten mukaisesti 21 asteeseen?

– on säädetty, patterin termostaatit vaihdettu pari vuotta sitten mutta varmaa tietoa ei ole koska jotkut säätelevät niitä luvatta.

5. Kytketäänkö sähkölaitteista virta pois.kun niitä ei käytetä?

-Ei ole tietoa, koska itse en ole koululla ja tiedä sammutetaanko ne.

6.Onko kunnalla tehty vihreän sähkön käyttämistä koskeva aloite?

– Kyllä on, Lempäälän kunta on mukana ympäristö ystävällisessä stratekiassa jossa pyritään poistamaan 40% neljässä vuodessa.

7. Mitä toimia Lempäälän kunnassa on tehty energian kulutuksen vähentämiseksi Hakkarin koulussa/kunnassa?

-Pyritään ajastamaan ilmastoinnin käyttöä silloin kun ihmisiä on paikalla, jotta se ei turhaan puhaltaisi ja käyttäisi sähköä. Myös asennekasvatus kestävämpään kehitykseen on hyvin tärkeää, jotta tulevilla sukupolvilla on yhtä hyvä elää kuin meillä.

nimetön