Home » Info, Tapahtumat

Ilmiöpohjainen opetus

Written By: admin on marraskuu 16, 2015 No Comment

Suomen kouluissa otetaan vuonna 2016 käyttöön uusi opetussuunnitelma, jonka uudistuksena kouluihin tulee ilmiöpohjainen opetus. Ilmiöpohjaisessa opetuksessa ei ole oppikirjoja, kokeita, eikä läksyjä vaan aineissa käsitellään jotain tiettyä ilmiötä esim. terrorismia. Uusi opetussuunnitelma ei kuitenkaan tarkoita ettei koulusta tule ollenkaan läksyä tai kokeita, vaan ilmiöpohjaista opetusta voidaan soveltaa vain tiettyihin aineisiin kuten. äidinkieleen, uskontoon ja kuvataiteeseen.

Ilmiöpohjaisessa opetuksessa oppilas itse ottaa kantaa käsiteltävään aiheeseen esim. videon tai esitelmän muodossa. Se otetaan käyttöön niin peruskouluissa kuin lukioissakin.

Miten opetusta on jo hyödynnetty?

– Tampereella eräässä koulussa kasvatettiin kananpoikia uskonnon tunneilla.

-Pirkkalassa lapset saivat itse suunnitella uuden koulunsa pihan

Uusi opetussusuunnitelma: ilmiöpohjainen opetus