Home » Tapahtumat, Uutiset

Itsenäisyyspäivä

Written By: admin on marraskuu 30, 2015 No Comment

suomen-lippu_128

Itsenäisyyspäivää vietetään koska, suomi itsenäistyi 6.12.1917. Suomi täyttääkin tänä vuonna 98-vuotta. Onneksi olkoon SUOMI!!!

Joulukuun 6. päivää on vietetty itsenäisyyspäivänä vuodesta 1919 lähtien. Asiasta päätti Valtioneuvosto, ja päivästä tuli vapaapäivä valtion virastoissa, kouluissa ja tuomioistuimissa. Vuonna 1929 päivä säädettiin lailla yleiseksi palkalliseksi vapaapäiväksi. Vuonna 1937 säädettiin laki itsenäisyyspäivän viettämisestä yleisenä juhla- ja vapaapäivänä. Sen mukaan itsenäisyyspäivän tuli olla palkallinen vapaapäivä, tai missä se ei ole mahdollista, on maksettava korotettua palkkaa kuten sunnuntaityöstä

Itsenäisyyspäivä on myös virallinen liputuspäivä. Silloin liputus päättyy muista talven liputuspäivistä poikkeavasti vasta klo 20.

Perinteitä

Suomessa itsenäisyyspäivänä pidetään Tähtitornimäen lipunnosto, Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus, Sankarihaudoilla käynti, Kunniamerkkien jako ja ylennykset, Ylioppilaiden soihtukulkue, kynttilöiden poltolla, Linnan juhlat, Itsenäisyyspäivän paraati, Veikko Hurstin Itsenäisyysjuhla ja katsomalla Tuntematonta sotilasta.

Itsenäisyyspäivän luonne

Suomen itsenäisyyspäivän juhlinta on ollut luonteeltaan valtiojohtoista ja vakavamielistä. Itsenäisyyspäivän menot juontavat juurensa Venäjän keisarikunnan ajalle. Keisarillisina juhlapäivinä Suomessa oli tapana järjestää vastaanottoja, paraateja, soihtukulkueita ja jumalanpalveluksia. Itsenäisyyspäivän asemasta oli kilpaillut myös Suomen sisällissodan voittaneen porvarillisen+ osapuolen voitonparaatin muistopäivä. Ennen talvisotaa itsenäisyyspäivään alkoi kiinnittyä yhteisiä kokemuksia ja muistoja. Itsenäisyyspäivän valtiojohtoisuus ja sodan uhka tekivät itsenäisyyspäivän vietosta vakavamielistä. Tämä vahvistui edelleen sodan jälkeen, kun mukaan tuli sodan ja kaatuneitten muisteleminen. Talvisen itsenäisyyspäivän juhlatapojen vastakohtana on kevään vappu.

Linnan juhliin pääsee vain, suomalasia julkimoita ja sotaveteraaneja kuten Elastinen. Heille tulee kotiinsa kirje jolla heidät kutsutaan sinne.

Kansalaiset viettävät itsenäisyyspäivää perheensä kanssa. Monesti he katsovat linnan juhlia televisiosta tai menemällä jonkinlaiselle pikku matkalle, kuten itsekkin perheeni kanssa teen joka vuosi

itsenaisyyspaiva

.kotka_vetää_kirjaa