Home » Uutiset

Onko Wilmasta hyötyä vai haittaa?

Written By: admin on joulukuu 7, 2015 No Comment

Onko Wilmasta hyötyä vai haittaa? Helsingin Sanomat kysyivät lähes 300 oppilaalta, opettajalta ja vanhemmalta.

Yhdestä se on hyödyllinen, toisesta ei. HS:n mielipidesivulla on käyty kiivasta keskustelua koulujen viestintäjärjestelmästä Wilmasta. HS kysyi vanhemmilta, opettajilta ja nuorilta, mitä he ajattelivat. Liki 300 vastasi.

Enemmistö näki Wilmassa hyvääkin. Osa Wilmaa inhoavista kertoi, ettei enää avaa koko ohjelmaa.

Eräät sanoivat Wilmaa rikosrekisteriksi. Yleisin syy inhota Wilmaa oli lapsista ja vanhemmista se, että opettaja kertoi vain ikävistä asioita sitä kautta. Wilmaa kuvattiin oksennusastiaksi ja kantelukoneeksi. ”Lapsista puhutaan värikoodein kuten terroristeista”, sanoi yksi vanhemmista. Eräs nuori koki, että opettaja arvosteli Wilmassa hänen luonnettaan eikä käytöstä. ”Jotkut ihmiset ovat vain hiljaisia tai ujoja.”

Osa piti Wilmaa ärsyttävänä, turhana tai kuormittavana. Kerrottiin toistuvista oudoista merkinnöistä: lapsi teroitti tunnilla kynää liian usein, lapsi haukotteli.

keskustelua arvostava äiti, Laura Ohtonen sanoi ”Nyky-yhteiskunta on täynnä harrastusmaailman nimenhuutoja, koulun Wilmoja ja pankkitunnuksilla täytettäviä kaavakkeita. Työelämässä oleva ihminen ei jaksa kaikkea koko ajan. Ja onhan se mielekkäämpää ja tuloksellisempaa käyttää se vähä aika, mitä yhdelle oppilaalle riittää, henkilökohtaiseen kohtaamiseen.”

Suomessa on lukuisia kouluja, joissa Wilmaa käytetään harkitusti oppilaiden rohkaisemiseen. Monet vanhemmat ilahtuvat joka viestistä. Osa vanhemmista arvosti Wilmaa nimenomaan silloin, kun oma murrosikäinen sai sekä positiivisia ja negatiivisia merkintöjä.

Mutta joillain opettajilla voi olla jopa 100 oppilasta päivässä jolloin Wilma viestien kirjoittaminen jää vähälle.